Mitt uppe i offertbiten i samband med en tilltänkt höjning av taket. Förhöjt väggliv på 70cm samt mindre kupa mot framsidan. Frågan jag har ställt de snickarna var om man måste riva upp spånet som är golvet på vinden idag för att ersätta befintliga takstolar (27 gradiga) med nya med 38 graderslutning samt förhöjda på sidorna med 70cm.

Har fått olika svar....vissa säger att man kapa av allt men lämnar underarmar kvar och sätta dit nya overarmar+stödben mm. Andra säger att allt måste upp för att ersättas av helt nya takstolar.

Tredje variant är att nya stolar sätts brevid de existerande underarmar. Vad säger expertisen här i formumet?

/AJ

• PIC_0082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PIC_0081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ska du sätta dit nya överdelar på de gamla underramarna så får man slita bort spikplåtarna där också, å det skadar virket lite, och sen beror det väl på om de befintliga duger, rätt dimension, kvalite och plåt på ev skarvar...
sen blir ju stolar utan underram väldigt rangliga o lyfta ypp..

Tack för svaret....

Jag förstår vad du menar med att virket kan skadas när man tvingas ta till kofot för att få bort stödbenen samt överarmarna. Kanske klokare att göra detta med att ta bort dessa delar men att vi sätta dit helt nya takstolar alldeles intill...borde innebär även bättre stabilitet vad gäller vindsbjälklaget antar jag.:confused:

ja det borde ju bli stabilt om den nya monteras bredvid de gamla, spikplåtarna får man dra ur med rörtång och där de varit ipressade är virket fullt av hål och inte så starkt längre, alt att skära av dem med vinkelslip och låta dem vara kvar.

jag har ingen aning hur bra det går att behålla gamla underramar och bygga på med "överdelar".

Men jag har byggt på en halvvåning på mitt hus från 27grader till 45grader.

det gjordes med helt nya takstolar som sattes fast mellan de gamla på 1200mm avstånd ( de gamla hade 100mm avstånd)

vi behöll de gamla underramarna eftersom taket på bottenvåningen sitter i dem - och det inte fanns någon nytta med att ta bort dem.
Vi sög bort spånet via en entreprenör och la lösull istället efter nya takstolarna kommit på plats - blev dyrt - hade jag haft tid och ork skulla jag skottat i säckar - men det blir stora volymer.

det hade kanske gått att bara ta bort spånet där nya takstolar ska på plats - i ditt fall ser det ganska nytt ut så avståndet kanske är 1200mm och det är enkelt att bara skruva fast mot gamla underramar.

men det kostar ju kr att ha byggjobbare som får problem/strul att få dit takstolarna - så jag skulle nog ta bort spånet .

innan du sedan isolerar mellanbjälklaget kan du fundera på ev spotlight på botten våning och sätta koppar som värmeskydd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.