Jag ska fästa en taklist mot kakelvägg och har ingen möjlighet att trycka fast den med annat än kroppen ... hur länge behöver jag stå och trycka in den?
... står ju att den fäster direkt men hur snabbt är det?

använd Alcos superfix i stället, fungerar bättre tycker jag, det fäster väldigt fort... beroende på hur lång/tung den är...

PL600 är inte jättesnabbt. Det är ganska segt direkt, så saker som inte är tunga eller spänner ut kan man släppa i princip direkt.

Men om det handlar om en taklist så skulle jag nog försöka stötta den underifrån med ex. brädor mot golvet.

jag har gjort en sådan sak en gång, det var iofs en kort sträcka. Jag sågade till ett par stöttor, spände dem diagonalt från golvet upp mot listen. För att de inte skulle glida på golvet så tog jag dubbelhäftande mattejp och fäste en stump regel på golvet som mothåll. Det funkade även om det var lite omständigt.

Över huvudtaget har jag ofta använt dubbelhäftande tejp för att assistera vid limning.

hempularen skrev:
PL600 är inte jättesnabbt. Det är ganska segt direkt, så saker som inte är tunga eller spänner ut kan man släppa i princip direkt.

Men om det handlar om en taklist så skulle jag nog försöka stötta den underifrån med ex. brädor mot golvet.

jag har gjort en sådan sak en gång, det var iofs en kort sträcka. Jag sågade till ett par stöttor, spände dem diagonalt från golvet upp mot listen. För att de inte skulle glida på golvet så tog jag dubbelhäftande mattejp och fäste en stump regel på golvet som mothåll. Det funkade även om det var lite omständigt.

Över huvudtaget har jag ofta använt dubbelhäftande tejp för att assistera vid limning.
Aha ... smart!! Så gör vi :-)
Tack för dé!

Hade en meter smyglist som skulle fast ... den satt som smäck direkt så jag tror det hade räckt fint så bara men drog dit en bra stötta också enligt hempularens smarta ide.

Annars kan man köra med några punkter smältlim för att hålla matrialet på plats tills limmet härdar. Gjorde så när jag skulle fästa läkten mellan takstolarna mot masoniten i vindstaket när jag byggde luftspalt. Smältlimmet tar ca 15 sek att stelna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.