5 846 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Förstärka urjackade golvreglar
Hej
Någon som vet om det finns något smart system eller bra sätt att förstärka golvreglar som blivit urjackade för avloppsrör? Rören skall ligga kvar men jag vill en smidig "brygga" över urjackningen så att hållfastigheten blir högre. Jag här funderat på att fräsa ur regeln och skruva fast ett plattjärn eller dyl. Någon som vet något bra sätt?
/Thomas
Någon som vet om det finns något smart system eller bra sätt att förstärka golvreglar som blivit urjackade för avloppsrör? Rören skall ligga kvar men jag vill en smidig "brygga" över urjackningen så att hållfastigheten blir högre. Jag här funderat på att fräsa ur regeln och skruva fast ett plattjärn eller dyl. Någon som vet något bra sätt?
/Thomas
Yes, det är urjackat. Är det inte underbart? Golvet är en prefabriserad historia med reglar av spån cc 40 som är limmat mellan 19 mm spån. Detta har rörisen sedan sågat upp och gått lös med tigersåg och släggan. Jag håller på att förstärka upp med "riktiga reglar" , men på vissa ställen måste det nog vara urjackat. På dessa vill jag lägga en brygga över jacket så att blir mer likt ett hål i regeln rent hållfastighetsmässigt. Det gäller ett golv på övervåningen. Golvsektionen vilar på yttervägg samt två stycket innerväggar med ca 3 meters spännvidd mellan varje innervägg.
Några tips?
/Thomas
Några tips?
/Thomas
En rejäl bit konstruktionsplywood på varje sida av den "förstörda" golvregeln kanske. Med ca 20 mm tjock plyfa p.b.s borde bärigheten bli närmast densamma som att det vore ett hål i regeln istället.
Men hur långa plywoodbitar du ska ha och hur dom lämpligast sätts fast, vågar jag mig inte på att anvisa ...
Men hur långa plywoodbitar du ska ha och hur dom lämpligast sätts fast, vågar jag mig inte på att anvisa ...
Ett tips: Släpp inte in röris igen! -
Eftersom rören skall vara kvar skulle du kunna göra som Mikael_L tipsar om men då förutsätter det att det finns plats ovanför rören. Du blir då tvungen kapa rören och göra hål i plyfan och stoppa in rören och skarva ihop grejerna igen.
Är det en eller flera reglar som berörs? Dimension?
Ett enklare sätt är att göra är som du själv föreslagit med vinkeljärn. Skulle själv inte fräsa in dem. (Förstår inte riktigt hur du tänkt) Tror att det kan inkräkta på regelns hållfastighet. Känns som den "urholkas" ytterligare.
Eftersom rören skall vara kvar skulle du kunna göra som Mikael_L tipsar om men då förutsätter det att det finns plats ovanför rören. Du blir då tvungen kapa rören och göra hål i plyfan och stoppa in rören och skarva ihop grejerna igen.
Är det en eller flera reglar som berörs? Dimension?
Ett enklare sätt är att göra är som du själv föreslagit med vinkeljärn. Skulle själv inte fräsa in dem. (Förstår inte riktigt hur du tänkt) Tror att det kan inkräkta på regelns hållfastighet. Känns som den "urholkas" ytterligare.
Jag tänkte nog mest att lägga en plyfabit med ett U-format hål åt motsatt håll (neråt?).
Men detta går givetvis inte om röret ligger i överkant alt underkant, utan bara om röret ligger någonstanns i mittenregionen.
Ett plattjärn i ÖK hjälper nog rätt dåligt. För i ök är det tryckkrafter, och plattjärnet viker sig mycket lätt i veka riktingen.
Men ett vinkeljärn (eller två, ett på varje sida) borde däremot göra nytta även i ovankant.
Men detta går givetvis inte om röret ligger i överkant alt underkant, utan bara om röret ligger någonstanns i mittenregionen.
Ett plattjärn i ÖK hjälper nog rätt dåligt. För i ök är det tryckkrafter, och plattjärnet viker sig mycket lätt i veka riktingen.
Men ett vinkeljärn (eller två, ett på varje sida) borde däremot göra nytta även i ovankant.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Om du är medlem på träguiden finns där exempel på hur man gör. Om jacket är ett u med öppning uppåt så rekommenderas en skruvlimmad 22mm spånskiva som tryckfläns i ovankant och en 19mm K-plywood skruvad eller spikad under jacket. 25mm konstruktionsvirke går också bra istället för plywood.
www.traguiden.se Kostar inget att bli medlem, där finns mycket matnyttigt.
www.traguiden.se Kostar inget att bli medlem, där finns mycket matnyttigt.
Klicka här för att svara