Hej!

Jag håller på och klurar på hur jag ska bygga mitt garage.
Stommen ska vara av trä och jag har här bifogat 1 exempel på hur jag tänkt mig.

Ljusblå färg - för tackstolar, har jag tänkt mig bestå av antingen sågat virke 50*125 mm eller planhyvlat virke 45*145 mm

Gul färg - för stommen, har jag tänkt mig bestå av 125*125 mm. Antar att detta är i överkant och säkert ganska dyrt, men det borde bli stabilt som bara den.

Grön färg - Syllen, har jag tänkt mig bestå av AB-inpregnerat sågat virke 125*125 mm

Jag skulle nu vara jättetacksam om någon eller gärna fler kan tycka till om mina val och ideer. Kanske har jag dimensionerat för svagt eller på tok för grovt? Kanske är mina mått för vida mellan takstolar och reglar? Alla synpunkter är välkomna!
Obs inga kortlingar är inritade.

Tusen tack på förhand
Fredrik

• Garage_250_marsad_stomme_color.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm skumt ... vad bilden blev liten?

Hoppas måtten syns ändå!

Ska du verkligen regla med 125x125? Det låter väldigt grovt.
Takstolarna är svårt att kommentera. Det lämpligaste är att låta någon räkna på dem. Du köper dem kanske färdiga, och då är de riktigt dimensionerade.

Jag skulle tänka om när det gäller regelstommen.

Detta av några olika skäl, 1. Isoleringen är anpassad för 45mm reglar cc 60 så där spar du en ruggig massa bök. 2. Det blir garanterat billigare, 3. Du följer byggnadsstandard. 4. Du slipper de rätt massiva köldbryggorna som 125X125 skulle utgöra

Stabiliteten hanterar du genom att sätta ett par korssträvor som låser konstruktionen. Vill du göra det hela ännu stadigare fäller du in tex en liggande under hammarbandet 45X145

Hej!

Ni gav mig verkligen lite att tänka på!

Tack ska ni ha!

• Gilla
Sundvis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.