1 806 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Limträ hård ?
hej ! varje gång jag spikar i ett limträ,tänker jag,hur faaaa kan det vara så hårt ? vanligt trä är inte lika hårt.
"Vanligt trä" har inte samma kvalitetsklass. En fin ostämplad regel håller ungefär C12 medan en limträbalk ligger på C30 om den är av homogen. Är det ett kombinerat limträ så har man oftast C18 i mitten och C30 i dom yttre sjättedelarna av balkens höjd.
Limmet som tränger in i virket vid tillverkningen, och att virket är torrare (ca 12% fuktkvot vid leverans) än en vanlig regel påverkar säkert också hur den är att spika i.
Limmet som tränger in i virket vid tillverkningen, och att virket är torrare (ca 12% fuktkvot vid leverans) än en vanlig regel påverkar säkert också hur den är att spika i.
tjenare Acme ! tack ska du ha. det lät kronglit. T och K känner jag till, men inte C. har du läst på Wikipedia?
Jo, Jon har rätt i att det "bara" är att byta bokstav. Som vanligt i sådana här sammanhang så tar det väl en generation bygghandlare innan nya beteckningar har slagit igenom. När övergavs tum som måttenhet på spik och virke...? 
C24=K24=T2
C18=K18=T1
C14=K12=T0
T innebär att virket är sorterat manuellt och allså inte maskinprovat.
För limträ används bokstaven L, där L40 är det som finns att köpa i normalfallet.
C24=K24=T2
C18=K18=T1
C14=K12=T0
T innebär att virket är sorterat manuellt och allså inte maskinprovat.
För limträ används bokstaven L, där L40 är det som finns att köpa i normalfallet.
Klicka här för att svara