Hej!
Ska inreda ett rum och en hall i källaren där det är betong väggar med gammal puts och färg som har släppt.
Nu till frågan...
Hur gör man? Ska jag ha Gipsputs eller c-bruk...kanske finns nåt annat bra? Det finns ju en massa olika att välja på.
Vill ju ha ett lätt och smidigt alternativ...är inte så händig med sånt här.
Kram Takida

Händighet kan man öva upp! Jag föreslår gipsputs. Det kan man lägga lite tjockare än C-puts. Det är dessutom lite mindre kladdigt än C-puts. Fördelen med C är att det blir lite mindre känsligt än gips.
Kolla "Din Byggare" på nätet så finns där en rätt bra instruktion!

Hej! Tack för att du svarar. Jag blir nog rätt bra på det här när rummet är klart...*ler*
Jag var med inne på gipsputs, det verkar vara smidigast... men behöver inte väggarna "andas" i källaren med tanke på fuktigheten. Det är dränerat för 4 år sen så det som sitter löst är nog pga att det är gammalt och har varit fuktigt. Jag har tagit bort de lösa delarna så det är betongväggar (block) på vissa ställen och kalkbeklädda delar, så nivåskillnaden blir ganska stor....
Kram Takida

imported_takida skrev:
Hej! Tack för att du svarar. Jag blir nog rätt bra på det här när rummet är klart...*ler*
Jag var med inne på gipsputs, det verkar vara smidigast... men behöver inte väggarna "andas" i källaren med tanke på fuktigheten. Det är dränerat för 4 år sen så det som sitter löst är nog pga att det är gammalt och har varit fuktigt. Jag har tagit bort de lösa delarna så det är betongväggar (block) på vissa ställen och kalkbeklädda delar, så nivåskillnaden blir ganska stor....
Kram Takida
Jag måste be om lite ursäkt här... Jo, väggarna behöver andas! Gipsputs är INTE lämpligt på ytterväggarna ur fuktsynpunkt! Knacka bort kalkdelarna och se till att det blir jämnt. Där det är FÖR djupa hål kan du mura med murbruk B för att fylla igen. Glöm inte andningsskydd! Kör med C-puts och ha skyddsglasögon när du putsar. Det är inte så bra att få i ögonen... Det kladdar och stänker men är faktiskt kul!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.