Tjo, vi använder inte ens traditionell karmskruv utan istället karmhylsor som jag för övrigt varmt kan rekommendera framför karmskruv..

En karmhylsa ser ut som en "vanlig" karmskruv - fast utan själva skruven..
Man fäster den från baksidan karmen innan man sätter in karmen i hålet - sedan skruvar man ut den mot reglarna - på så vis eliminerar man behovet av allt vad kilar heter.. När hylsorna väl är på plats och inspända skruvar man en slags träskruv inifrån karmen - rakt igenom hylsan och in i det bakomliggande materialet.

Dock förutsätter dessa att det finns förborrade hål på 14mm. Om det inte finns sådana hål (som t.ex. på många innerdörrar) använder vi de andra karmskruven jag länkade till istället...
Kilar använder vi således sällan.!

Jo förresten - här är en bild på karmhylsor..
http://www.gothes.se/katalogen/goth...TRING=&QUERYDOC=(I001=117145)&XSL=product.xsl

Redigerat:
Milkshaken
ja hylsorna sätter vi oxå, men mest i tyngre konstruktioner.. typ utedörrar, glaspartier mm mm... men då kör vi med vanlig montageskruv med liten nätt skalle... Torx... tror skallen är max 6 mm.. för att passa i hylsan... kan vara mera... (Hmm... vad "Hemmablind" man blir när man inte är på jobbet... på Beijer går vi ju bara in och hämtar rätt skruv direkt ju...:)
Hylsorna är ju skitbra förövrigt, brukar inte ens klossa .
Håller bara karmen och skruvar ut hylsorna tills dom sitter i lod.. sen i med skruven och ev, finjustering..

Ska man skruva ihop tröskeln med karmen innan man placerar den på plats? Det borde väl vara bättre att inte göra det så att man kan anpassa tröskelns höjd exakt till golvets nivå (golvet tänkte jag lägga sist av allt)?

Har försökt att beräkna exakt vilken höjd golvet kommer att komma på, men det var svårt att hitta några uppgifter på hur tjockt en lumppapp är? Någon som vet?

Milkshaken
vad är det för tröskel? ewn del ska man skruva ihop innan, dom brukar vara lite högre, med profil som följer karmens, sen finns det dom med tunna ex trösklar, som man kan lägga ut efteråt, dock bör man skruva dessa med försänkt skruv, ner i golvet.
har du en bild att lägga upp kanske ?

Styx skrev:
Tjo, vi använder inte ens traditionell karmskruv utan istället karmhylsor som jag för övrigt varmt kan rekommendera framför karmskruv..

En karmhylsa ser ut som en "vanlig" karmskruv - fast utan själva skruven..
Man fäster den från baksidan karmen innan man sätter in karmen i hålet - sedan skruvar man ut den mot reglarna - på så vis eliminerar man behovet av allt vad kilar heter.. När hylsorna väl är på plats och inspända skruvar man en slags träskruv inifrån karmen - rakt igenom hylsan och in i det bakomliggande materialet.

Dock förutsätter dessa att det finns förborrade hål på 14mm. Om det inte finns sådana hål (som t.ex. på många innerdörrar) använder vi de andra karmskruven jag länkade till istället...
Kilar använder vi således sällan.!

Jo förresten - här är en bild på karmhylsor..
[länk]
dom hylsorna heter adjufix.
la upp en tråd om detta för ett tag sen här.
hmm en innekarm tar ca: 5 min att montera upp från kartong till beslagen är satta.
montering: skruva ihop överstycket på karmen med 3 lager gipsskruv, ställ karmen upp, ta ett 14 mm borr å borra ur hålen (adjufixen, skruvar du dit nu på baksidan om du skall ha dessa)
ta karmen å tryck gångjärnsidan mot regeln,sätt ett 600mm kortpass på överstycket å kolla om det är i våg(justera i botten med nån masonit lr nåt vid behov,lägg dit tröskeln emellan, skruva i 70 mm karmskruv uppe resp nere, ta T- nyckeln å skruva ut karmen i lod med hyffsat samma springa på sidorna, skruva nu i dom andra 2, nu tar du andra sidan å tar skruven uppe resp nere, kolla lod igen,skruva nu i dom andra 2, häng på dörrbladet å justera in springan mellan blad å karm så det ser bra ut, skruva fast tröskel resp beslag.
kilar? hmm varför?
tar bara en onödig tid, funkar ej i ackord.

parketten: har fått en patent på mitt verktyg.
svetsade i 6 mm stål , ser ut som ett T som man lägger som anlag bakom.
masonit funkar ej om gipsen slutar en bit upp då den glider under....

mvh
snickar estwing

Milkshaken
estwing: Nu e du ju van vid detta.... men för dom som är mindre vana kan det vara bra att förankra karmen innan dom skruvar .

vad gäller trösklar så finns det bägge delarna av trösklar, vissa skruvar man i från sidan nedtill av karmen, andra lägger man dit efteråt och då bör man skruva fast dem ner i golvet för det smäller så f-b när man går över dom annars...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.