Förresten, jag är även intresserad av att köpa en borrhammare, har dock som krav att det ska gå att stänga av slagfunktionen så man kan använda den som vanlig borrmaskin, även om den är stor och stark, har användning för en sådan i andra syften, den bör vara 1-fas men riktigt stark och gärna hyffsat billig :)
Nån som har tips?
MVH Patrik

Skippa byggvaruhusen. Deras hyrespriser brukar millt sagt vara saftigt tilltagna.
Det finns riktiga hyresföretag som tex cramo som har betydligt bättre priser och dessutom bättre utrustning

Biltemas galvade expanderbult, M8, var lite klena tyckte jag, det hände några gånger att det blev gängpaj på muttern så jag fick dra med två muttrar på dessa istället... Jag gillar iofs att dra rätt hårt :)

På t.ex. Jula finns ju slaghammare från 300-2600 spänn, känns ju som nån av de typ 5 modeller de hade borde funka, fanns 2 på biltema, söker man på pricerunner hittar man ett 10 tal olika oxå, varierande från 700 spänn & uppåt.
Om det bara finns någon som är steglös, hyffsat lätt (2-3kg?) och går slå av hammarfunktionen så man kan använda den som vanlig borrmaskin så känns det som ett vettigt köp, den måste dock vara ordentligt stark, men alla verkar ligga på 500watt & uppåt, 740W är väll 1 hk, det är väldigt starkt :)
Räcker om man kan borra 6mm i detta fall, vill nog kunna borra upp till 10mm men inge värsting borrning de handlar om.

Ang dra sönder gänga på M8 bult så finns det ju angivna moment för expanderbult, man är ju hobbymekaniker (därför man bygger garage) så jag tänkte använda momentnyckel.

Blir inte reglarna raka så måste dom antingen vara väldigt skeva, eller golvet. Eller så har man satt dom för glest?
MVH Patrik

Det går också bra att bara använda stålspik. Eg är det ju bara i sidled som fästet behövs för all tyngd av påbyggnaden sedan håller syllen på plats. Det finns hur många exempel som helst där man gjort så och det har fungerat hur bra som helst.

Mikael_L
Kurtivan skrev:
Det går också bra att bara använda stålspik. Eg är det ju bara i sidled som fästet behövs för all tyngd av påbyggnaden sedan håller syllen på plats. Det finns hur många exempel som helst där man gjort så och det har fungerat hur bra som helst.
Jag är inte helt säker på det resonemanget håller. Beroende på husets och takets utformning och omgivande terräng samt vindförhållanden på platsen så kan lyftkrafter förekomma på hus tillräckliga för att välta det ifall det inte hålls ner tillräckligt bra.

Jag tror iaf Mycke_nu hade beräknat fram rätt rejäla lyftkrafter på ett hus ...

Själv vågar jag inte chansa, så jag kommer se till att min garagesyll hålls fast i vertikalled med minst några ton.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.