Såga i plexiglas

26k läst  11 svar

  1. L
    Medlem Nivå 1
    Kan man såga i plexiglas med sticksåg? Om inte; vad använder jag istället?

    Tacksam för snabbt svar! :)
     
  2. GoForIt
    Medlem Nivå 11

    Re: Såga i plexiglas

    Tjocklek? Är det hyfsat tjockt, 5-6 mm, så kan det fungera om du har en fin klinga till sticksågen, och materialet är rejält fixerat (så det inte kan spricka). Är det inte mycket du skall såga, så använd en vanlig bågfil!
     
  3. J
    Medlem Nivå 2

    Re: Såga i plexiglas

    Hej!
    jeg har savet ca 200 stk plexiglas plader.

    Du skal benytte en håndsav aldrig en elektrisk stiksav du risikerer at du smelter plexiglasset bag klingen.
    Din sav skal være fintandet og så smal som muligt.
    Sø'rg for at din plade du saver i ligger fast gerne spændt fast mellem to stykker træ.
    Sav langsomt og vrid ikke saven

    Medmed venlig hilsen

    JCS
     
  4. L
    Medlem Nivå 1

    Re: Såga i plexiglas

    Jättetack för svar! :D
     
  5. R
    Medlem Nivå 1

    Re: Såga i plexiglas

    Läste att man kunde använda vinkelslipen med en diamantslipskiva för sten. Har inte provat själv men kanske värt ett försök.
     
  6. titanium
    Medlem Nivå 9

    Re: Såga i plexiglas

    Jag har sågat en del i plexiglas och faktiskt använt även en elsticksåg.

    Mina erfarenheter är att man till skillnad från vad JCS säger bör ha ett grovtandat blad som måste vara nytt och vasst. Men det viktigaste är att det även bör ha väl skränkta tänder(utvinklade från bladet) så att inte bladet kärvar i sågspringan. Om du dessutom har ett smalt blad så tror jag inte att du får några problem.

    Låg hastighet och doppande av sågbladet då och då i vatten underlättar också !

    Hoppas att ni förstår !
     
  7. KnockOnWood
    Allvetare Nivå 25

    Re: Såga i plexiglas

    Har sågat polycarbonat (Makrolon) och plexiglas med
    elsticksåg till båtrutor med bra resultat.

    Viktigast, som någon nämde, är nog att ta det försiktigt med matningen.
    Och att tejpa längs snitten. Det är MYCKET lätt att repa
    plastskivorna.

    KoW
     
  8. mattiasp
    Moderator Nivå 15

    Re: Såga i plexiglas

    Man skall behålla skyddsplasten när man sågar med sticksåg, vilket går bra med ett fintandat blad. Om skyddspasten är kvar, slipper man problemet med att snittet smälter ihop. Om det inte finns någon skyddsplast, kan man tejpa.
     
  9. L
    Medlem Nivå 6

    Re: Såga i plexiglas

    Plexiglas bör bearbetas sakta, för att hålla nere temperaturen. Ryggsåg eller bågfil tycker jag funkar bäst, och kyl med T-sprit. Sticksåg på lågt hastighet går nog också bra. Lite T-sprit är ett måste vid gängskärning, och oftast vid borrning för att få ett bra resultat.
    Smälter plasten går ovillkorligen en tunn gängtapp eller borr av.
     
  10. N
    Medlem Nivå 7

    Re: Såga i plexiglas

    Om det är raka snitt så finns det speciella skärare som man ritsar en brottsanvisning med och sedan så knäcker man bara av plastskivan. Men om man skall borra eller såga så skulle jag rekomendera att man har en träskiva eller en spillbit med plast under så blir det styvare och fransar inte så mkt.
     
  11. mycke_nu
    Medlem Nivå 22
    Väcker liv i den här gamla tråden..

    Skulle vilja göra en "dubbelmacka" av två lika stora bitar plexi och försegla/limma ihop dem enbart längs kanterna. Inga speciella krav på utseendet förutom att det skall se någorlunda prydligt ut. Någon som har några bra idéer?
     
  12. blackadder
    Medlem Nivå 7
    blir nog lättare om du limmar över hela ytan, svårt att få en jämn kant annars.

    Borde finnas rekomendationer om lämpligt lim där du köpte plasten.
     

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.