Hej, håller på bygga garage och ska snart gjuta platta.

Har sedan tänkt lägga en ram 2"4 runt hela plattan för att sedan festa stående reglar uppepå denna ram.
Kommer använda någon sorts asfaltspapp eller dyligt för att förhindra fukt komma upp från plattan i trästommen men hur fäster man smidigast ramen i själva plattan?

Finns det något man kan knacka i plattan utan att behöva borra? känns som det kommer ta så lång tid om man ska förborra.
Har fått tips om vanlig skruv med plugg eller expanderbult men det sista känns overkill.

Nån som har något bra tips till mig?

MVH Patrik

Hyr en riktig borrhammare + borrstål till den så kommer du att upptäcka att det är lika lätt att borra i betong som i trä :)

ok, vad rekommenderar du för bult då, expander? hur tätt ska man sätta dom isåfall?
känns iofs som de vore seriöst att använda sådana bultar, det håller ju garanterat bra och man kanske inte måste sätta så tätt?
jag har ca 40 meter runt plattan

Tjenis!
Jag köpte expanderskruv på Optimera, 25 pack 140 mm till min syll. Jag hade dock ett varv med leca under syllen. Mellan syll och leca hade jag syllpapp från byggmax.

Jag borrade rättigenom syllen med betongborr ner i lecat, Fast utan slag, bara borr. Annars hade nog lecablocken spruckigt.

Jag frågade på Optimera om de visste hur tätt de skulle sitta men de hade aldrig sett något cc mått, men jag använde samtliga 25 utspritt på mitt garage 5,5 m * 6 m. Ena sidan är ju porten så där blev det ju inte så många. Men de räckte precis.

Här är en ganska bra skiss annars:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11795#Regelkonstruktion
Om jag förstår det rätt är de svarta punkterna ovan syllen syllbulltar.
Jag gissar att cc är 1200mm.

Mvh
Fredrik

Jag kommer inte ihåg hur många jag skickade ned men cc 1200 borde räcka tycker jag. De greppar nått grymt

patriklarsson skrev:
Hej, håller på bygga garage och ska snart gjuta platta.

Har sedan tänkt lägga en ram 2"4 runt hela plattan för att sedan festa stående reglar uppepå denna ram.
Kommer använda någon sorts asfaltspapp eller dyligt för att förhindra fukt komma upp från plattan i trästommen men hur fäster man smidigast ramen i själva plattan?

Finns det något man kan knacka i plattan utan att behöva borra? känns som det kommer ta så lång tid om man ska förborra.
Har fått tips om vanlig skruv med plugg eller expanderbult men det sista känns overkill.

Nån som har något bra tips till mig?

MVH Patrik
Hur skall du bygga plattan ? skall du använda L-element av cellplast ? isåfall glöm inte att gröpa ur lite av cellplasten där du skall fästa din syll. Brukar inte bita så bra i frigoliten. :)

Frigoliten är fasad i toppen och man bör sätta bultarna lite innanför centrum. Fast iofs med bara 2X4" kan det kanske bli lite tight ändå

Hej och tack för alla svar!
M10x125mm verkar finnas, då sticker ju bulten ner nästan 80mm i plattan, det ska väll räcka, enda strulet är om man råkar borra rakt i armeringen?
Räknar man med 1,2m per bult lär det räcka med ca 30st, det verkar kosta runt 1000 spänn?

Jag ska antagligen använda L-kant element, men som sagt är de fasade upptill och troligen ska jag lägga syllen 40mm innanför ytterkanten, så det ska nog hamna innanför frigoliten, och då bör jag kunna borra i centrum.

Man bör alltså kunna borra rakt igenom träregeln och ner i betongen med en riktigt bra borrmaskin med 10mm borr?
Vad kostar en sådan att hyra en dag?

Blir inga lecablock utan direkt på plattan med ett par lager syllpapp imellan.

Milkshaken
Vi kör med vanliga slagexpander.... bara borra (10 mm) sen slå i expanderspiken..... 90 långa bör räcka gott... då går det ned ca, 45mm ner i betongen...

Fick påpekandet tidigare att man kunde få lite borrkax under regeln men jag gjorde onekligen som så att jag la ut syllpappen och regeln och sen borrade jag glatt rätt igenom alltihopa satte bult och var glad och lycklig. Dock ska du få ett tips till. Fundera på att bygga hela regelstommen till väggen klar först, liggandes på plattan och sen reser du bara upp och fäster den. Betydligt enklare att bygga nedåt stående på knä än uppåt stående på stege

Mitt pris på expanderbult var ju heltokigt fel, var enligt nån norsk pdf fil på nätet, kollade biltema sen och där säljer dom 25st för 80-90 spänn beroende på längd.
Jag fick ju för mig det var dyrare, så det blir nog att köra på sådana, om det räcker med 90 långa så finns det M10x90 och då är de ju mindre risk man borrar i armeringen.
Annars finns det M8x75, M8x115 och M12x75, M12x115

Får väll se hur djupt man lägger armeringen när vi gjuter helt enkelt, jag tror inte diametern på bultarna spelar så stor roll, tror M8 räcker gott & väl samt 1,2m mellanrum och en ordentlig bricka bara imellan så det håller fast skapligt. Blir ju rätt stor vikt på sen iaf, huset lär inte blåsa bort :)

Känns som smidigaste & bästa lösningen med expander iaf, får tacka för hjälpen.

Kanonbra tips dessutom mats_o att bygga på plattan sen resa, tack för det!

Jag tror ett regelverk på långsidan i mitt fall bör väga ungefär 200 kg ganska exakt, så bör gå resa upp om man är några pers. och bör vara lättare att bygga på plattan som sagt.

Kom gärna med fler tips :) MVH Patrik

Redigerat:
Milkshaken
ja det kan vara bra ibland att spika stommen på marken... MEN..... Det är lätt att få det skevt, liksom att alltihop vrider sig och inte håller måtten....
Det har att göra främst med virkets fukthalt och även hur noga du är med måten...
men gör som du vill...

Mikael_L
Milkshaken skrev:
ja det kan vara bra ibland att spika stommen på marken... MEN..... Det är lätt att få det skevt, liksom att alltihop vrider sig och inte håller måtten....
Det har att göra främst med virkets fukthalt och även hur noga du är med måten...
men gör som du vill...
Framförallt förutsätter det i princip att det är rakt och fint på grunden.
Att justera för sluttande grund eller svackor och toppar på densamma skulle nog göra en gråhårig om man inte "platsbygger"

Mikael_L
patriklarsson skrev:
Får väll se hur djupt man lägger armeringen när vi gjuter helt enkelt, jag tror inte diametern på bultarna spelar så stor roll, tror M8 räcker gott & väl samt 1,2m mellanrum och en ordentlig bricka bara imellan så det håller fast skapligt. Blir ju rätt stor vikt på sen iaf, huset lär inte blåsa bort :)
M8 räcker gott och väl, en M8 expanderbult håller för långt mer än ett ton om bara betongen är OK och den itne sitter för nära betongkanten. Men som du säger, glöm inte stora och tjocka fyrkantbrickor ovanpå syllen. Glöm inte fuktskydd under syllen heller. ;)

Det är nog klokare att använda mindre dim på expanderbulten och tätare cc än tvärtom.
Men det kanske inte spelar så stor roll.
Jag kan se en liten liten risk att med cc120 är att kommer kunna bli en glipa mellan platta och syll där vinden kan komma åt och blåsa in kall luft på vintern.

OBS, det är risk att jag överdriver faran ... :o

Hej, problemet med glipa blir nog inget problem då jag ska bygga dit en regel utanför 1-2 cm från plattan som sedan ytterpanelen ska fästas i, så kommer inte kunna blåsa in något där.

även om man får sätta CC60 så blir det inte så dyrt, var kan man hyra en bra betongborrmaskin billigt? på byggvaruhusen?

Såg att det fanns även M6x95mm dom verkar ju perfekta, då räcker det 45-50mm ner i plattan och man kan dra lite tätare med sådana istället.. kör nog på det!
borde bli lättare att borra mindre hål dessutom. sätter nog ut ca 50 st runt, blir ungefär CC 80 eller lite mindre.

jag hoppas plattan blir så rak att det går dra fast plankan utan att den skevar, det borde inte vara omöjligt, ska testa lägga lite reglar på vanlig asfalt & se hur mycket det skevar. gäller ju bara att få tag i raka reglar till bottenramen.
Kör nog dessutom impregnerat.

MVH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.