14 157 läst ·
10 svar
14k läst
10 svar
Att mura en egen braskamin...
Hej, termer är jag inte bra på... men är det inte "billigare" att leja en hantverkare att mura upp en schyst braskamin än att köpa en i lackad plåt med glasruta på för 15-20 lax?
Funderar just på vad jag "vill ha" och som skulle passa bäst. Har en 2 meter bred vägg mitt i ett vardagsrum jag vill göra något schyst med.
Funderar just på vad jag "vill ha" och som skulle passa bäst. Har en 2 meter bred vägg mitt i ett vardagsrum jag vill göra något schyst med.
hmm, jag kan pruta bättre
säger vi. Dock ser jag inte vad som ska vara så svårt att sätta lite tegel i rad och bygga sig uppåt och smeta på lita murbruk... Kanske får göra det själv istället.
Finns det någon artikel på nätet någonstans om hur man bygger en sådan här själv?
Finns det någon artikel på nätet någonstans om hur man bygger en sådan här själv?
Hejsan! Vi köpte en braskamin som heter Maxette hos Eldabutiken i Växjö. Arbetet skulle kosta 20.000, och visst var det jobb (framför allt med gjutningen av klacken ner i krypgrunden), men svårt var det absolut inte. Värt varenda öra att göra det själv! Tyckte jag i alla fall...
Har ju betongplatta så inget jobb där. Jag vet priset för att göra installation osv för en typsikt inköpt braskamin, men vill nog ha en kamin som är en anpassad för mitt (vårat) hem än tvärtom.
Aha, en specialare alltså... Det är klart, då kanske det lönar sig att ta in ett proffs... Jag tror dock inte det blir billigare att leja en hantverkare, snarare tvärt om - men däremot blir det nog förb....t bra!
Lycka till!
Lycka till!
Jag själv har en uppmurad och granitklädd spis. Med uppmurad Isocern skorststen.Johnny Viking skrev:
Insatskamin är nästintill nödvändigt, pga få hyfsad verkningsgrad. Som insats har jag vermont castings insats (tror inte de finns tillgänliga fortfarande pga priset var så pass högt).
Murningen är även utförd, så att värme maganiseras.
Pga, att det är hög vikt på liten yta är även grunden förstärkt, samt har insugskanal för kalluft, för högre verkningsgrad.
Förutom murarbetet, vilket måste vara professionellt gjort! För hållbarhet o hållfasthet. Tillkommer snickeri för brandklassning.
Samt diverse inspektioner av sotarn för godkännande.
Ifall det är billigt och kostnadsmässigt jämförbart med vanlig kamin.................Glöm det.
Det kostar att ligga på topp.
Redigerat:
Svärfarsan lånade en bok på biblioteket om hur man murar spisar. Sen satte han igång. Han var på ett jäkla humör hela sommaren han jobbade med den meddelade svärmor
. Men en snygg spis blev det, och inte speciellt dyrt heller (tegel + bruk + sotningsluckor i princip) ....
Badger, som du påpekar det ska vara en bra kamin oxå... 
Tillluftskanaler är planerat i grundarbetet. Jag ska bara säga vart den ska stå så dras dessa luftkanaler. Och hinner jag bestämma vad jag ska köra med så får vi förstärka plattan om det behövs.
Annars, finns det några vettiga köpeskaminer utöver de typiska och standardkaminerna man ser reklam om i huskataloger...?
Tillluftskanaler är planerat i grundarbetet. Jag ska bara säga vart den ska stå så dras dessa luftkanaler. Och hinner jag bestämma vad jag ska köra med så får vi förstärka plattan om det behövs.
Annars, finns det några vettiga köpeskaminer utöver de typiska och standardkaminerna man ser reklam om i huskataloger...?
Klicka här för att svara