Vi håler på och ska installera en ved/pellets panna och har bestämmt oss för att vi ska ha en Isokern skorsten.
Nu till frågorna:
1. är det krångligt att monter ihop en sådan skorsten själv ??? (har tummen på rätt ställe i handen)
2. Vart kan man få tag på detta till ett hyglligt pris i Sthml området ???
3. hur stort måste avståndet mellan skorstenen och tex. bjälkar vara med en sådan skorsten ???
4. hur högt ovan nock måste en skorsten sträcka sig, har hört 1,5m stämmer detta ???

5. ska ha en värmeåtervinning på ventilationen och har hört att man kan dra luft i kanalen mellan ytterstenen och inner "röret", är detta en bra ideé ? eller kyler man bara ner skorstenen till för låg temperatur ???

Många frågor på en gång, men alla tips om Isokern skorstenar är välkomna.

Tack för svaren, ska nu kolla runt lite mer nu.

jureit:
Tackar så mycket för erbjudandet, jag kanske kontaktar dig senare för lite mer tips också ;)

Du har inte kollat på SEM skorstenarna?
Mariebergs kakelugnar i Uppsala säljer.

/Thrax

Har byggt SEM hemma, Isokern på landet. Båda systemen är mycket enkla att bygga, fördelen med SEM är att man kan placera den närmare trädetaljer och den är något mindre i yttermåtten.

Kolla med tegelförsäljningen i Hammarby

www.tegelforsaljningen.se

Kolla in Keddys Heda skorsten.
Pimpsten med en fast innerpipa. Det är bara att "limma" ihop delarna ovanpå varandra, väldigt enkelt. Kravet är min 20mm till brännbart.
I vårat fall var Keddy billigare än Isokern.

/Jögga

Tjabba

Jag köpte min modulskorsten i Norge, nästan halva priset mot Sverige....

Harley skrev:
Tjabba

Jag köpte min modulskorsten i Norge, nästan halva priset mot Sverige....
Det här var en gammal tråd, hoppas du finns kvar.
Har du tips på vart man vänder sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.