Jag ska bygga en altan och tänkte använda tryckimpregnerat furu i de klasser som rekommenderas. Inget konstigt alltså.

Jag har blivit rekommenderad att inte köpa det billigaste som finns på byggvaruhusen och köpa något i högre kvalitet. Men var hittar jag sådant? Något tips på något speciell handlare i norra Stockholmsområdet?

M
Beijer Bygg har haft samtliga klasser, men om dom lagerför det numera vet jag inte.
Dom skriver dock om vilka klasser som finns å hur dom ska användas, vilket kanske kan tolkas som att dom iaf kan ta hem på beställning.
---------------------------------------
Nedan klippt från: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12066

Träskyddsklass NTR/M är främst avsedd för konstruktioner i havsvatten på västkusten, men kan även användas i mark eller vatten, där särskilt stora krav ställs på beständighet och hållfasthet, till exempel för grundpålar.

Träskyddsklass NTR/A är avsedd för virke i permanent kontakt med mark eller sötvatten, samt i konstruktioner, även ovan mark, där personsäkerheten kräver att de inte försvagas eller som kan vara svåra att inspektera och byta ut.

Träskyddsklass NTR/AB är avsedd för virke som är utsatt för väder och vind eller kondens, men som inte är i kontakt med mark eller vatten och där utbyte av skadade delar eller personsäkerheten inte är av avgörande betydelse.

Träskyddsklass NTR/B är avsedd för utvändiga snickerier som
fönster och dörrar.
---------------------------------------------------

magentis.

PS. Gran går inte att tryckimpregnera, så allt som sälj är fura. DS.

Jag var lite otydlig. Att hitta materialet i rätt impregneringsklasser verkar inte vara så svårt, utan det jag söker efter är att hitta det i bra kvalitet.

Hur skillnaden i kvalitet är mellan olika varuhus har jag ingen aning om utan det hoppas jag att ni här på byggahus kan hjälpa mig med.

M
Det ska inte vara nån skillnad, eftersom det är klassindelat. Tyvärr har jag en känsla av att det är lite si å så med efterlevnaden... Själv köper jag tryckimpregnerat enbart hos ByggMax, efter att fått levererat rena utskottsvirket från Silvan en gång... Men om dom är bättre eller sämre än nån annan vet jag inte..., men det jag använt har iaf inte varit uselt. Nackdelen är väl att ByggMax har så stor omsättning av impregnerat, att det är så nyligen "tryckt" att det ofta är både surt å därmed blytungt :-)

magentis

magentis skrev:
...
magentis.

PS. Gran går inte att tryckimpregnera, så allt som sälj är fura. DS.
Varför går gran inte att tryckimpregnera?

Jag har fått granvirke tryckimpregnerat och det blev grönt som annat tryckt virke...

/ATW

M
ArneTW skrev:
Varför går gran inte att tryckimpregnera?

Jag har fått granvirke tryckimpregnerat och det blev grönt som annat tryckt virke...

/ATW
Ja det kommer att se tryckimpregnerat ut, men granens fibrer/sammansättning fungerar inte att använda tryckimpregnering på. Därför är det i princip värdlöst att tryckimpregnera gran, det blir inte bättre än vanligt målat rötskydd. Det går säkert att leta upp nån mer teknisk förklaring på Internet.., jag bara vet att det är så, å kan inte ge ett bättre svar.

Eller så är det så att jag har fel, å att man hittat att bra sätt att impregnera gran..., kanske måste undersöka saken iaf, så jag inte påstår saker som inte längre är sant..

magentis

M
Jag kom på att det finns en såg utanför Falun (finns säkert fler) som enbart sågar Lärkträd.., gjorde iaf. Skaffa ett par bräder från Lärk så slipper du rötproblemet på nockbrädorna.

magentis.

magentis skrev:
Ja det kommer att se tryckimpregnerat ut, men granens fibrer/sammansättning fungerar inte att använda tryckimpregnering på. Därför är det i princip värdlöst att tryckimpregnera gran, det blir inte bättre än vanligt målat rötskydd. Det går säkert att leta upp nån mer teknisk förklaring på Internet.., jag bara vet att det är så, å kan inte ge ett bättre svar.

Eller så är det så att jag har fel, å att man hittat att bra sätt att impregnera gran..., kanske måste undersöka saken iaf, så jag inte påstår saker som inte längre är sant..

magentis
Verkar gälla fortfarande, att döma av följande SLU-uppsats:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002766/

Citat: "....granen får endast ett ytligt skydd då dess ved har begränsade förutsättningar att ta upp impregneringsvätska (Nilsson, T. & Björdal, C., 2006)."

En variant är ju att skaffa kärnvirke (fur) till de utsatta delarna, fungerar ju lika bra som tryckt ytved. En brädgård kan ju ta hem om dom inte har något liggande.

magentis skrev:

magentis
Det är rätt. Tallens splintvedsceller har tvärförbindelser som gör att impregneringen kan tränga in. Granens celler har inte detta vilket innebär att impregneringen stannar på ytan. Lite som att marinera kycklingfiléer med olja; det går inte.

I okunskap provade vi med att tryckimpregnera gran... Jag ska se till att ta ett kort så vi kan konfirmera den dåliga inträngningen.

/ATW

I
Kvaliteten på tryckimpregnerat (alltså inte träskyddsklassen) beror av två saker: var virket är växt, hur stor dimension det är taget ur.

Kan du leta upp långsamväxt fura (företrädesvis växt i Norrland, men viss import från våra nordliga grannar och Ryssland kan också duga) är det i de flesta fallen att fördra framför sydved, växt på småländska höglandet. (Lämpar sig bättre att göra flygmaskinspropellrar av än till byggändamål.)

Om virket är taget ut större fur med stor stamdiameter är det bättre än det som är tagit ur mindre stamdiameter. Skillnaden syns på krökning i årsringarna i ändträet. (Så rakt som möjligt gäller.) Och hittar du virke med årsringar tvärs virkets flatsida kan du nästan ge dig 17 på att det är klen fur som är genomsågad och tryckt = allra sämsta sortens virke.

I de allra flesta fallen tas tryckimpregnerat virke ur liten stamdiameter. Det är heller aldrig kärnvirke, bara ytved, eftersom kärnan inte går att tryckimpregnera p.g.a. för stort hartsinnehåll.

Det går därför nästan lika bra att använda norrlandsväxt kärnvirke av fur till konstruktioner som inte är alltför mycket utsatt för fukt, som dålig kvalitet tryckimpregenerat.

Alternativet: värmebehandlat virke är ett mycket bättre skydd än tryckt.

Tillägg: din fråga: var hittar jag högre kvalitet? är svaret: vänd dig till en brädgård. Hade du bott här på västsidan skulle jag ha hänvisat dig till Högströms Trä i Svanesund.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.