Hej,

Jag bor i en hsb-fastighet ifrån tidigt 30-tal.
Min lägenhet ligger högst upp på fjärde våningen och jag äger även vinden ovanför.

Mitt i lägenheten på nedre plan går en vägg vikelrätt ut ifrån ytterväggen som separerar den gamla tvåans sovrum och vardagsrum.

Denna vägg vill jag ta ned. Problemet är att jag inte vet om väggen är bärande eller ej och det verkar inte vara det lättaste att ta reda på det heller.

Efter extensiv research på detta forum är jag lite visare men inte säker.

Väggen är 110mm tjock och består totalt av ca 1/3 puts och mitten av väggen av något som liknar svarta hårda lecablock. typ tegelstenar, fast svarta och inte lika hårda.

Är väggen för tunn för att kunna vara bärande med 30-talets byggnadstekniska kunskaper?

Talar materialet, ni som kan identifiera det men min beskrivning, för att det bara är att slita ned väggen eller tvärtom?

Tilläggas bör att tidigare ägare har tagit ned väggen emellan köket och vardagsrum som är en identisk vägg och under är nu en järnbalk blottlagd. (dåligt eftersom det då borde vara bärande?)

Föreningen har svarat att arbetet skall utföras professionellt och att det är mitt jobb att försäkra mig om att väggen inte är bärande osv.:rolleyes:

Tacksam för svar!

Om du har tillgång till vinden ovanför kan du väl se vad den ev. bärande väggen isåfall skulle bära? Är det en del av takkonstruktionen som vilar på den, eller mellanbjälklag? Man kanske kan bli klokare om man kan se om det är likadant i våningen under, om det isåfall är en konstruktion med väggar som skall leda lasten ner till källargolvet.....

Stenen kan vara slaggsten. Säger dock inte så mkt eftersom man använde många olika material förr i tiden. Egenskaperna på två lika stenar behövde inte heller vara samma.
Väggen är ganska tunn men det låter lurigt när det dessutom ligger en stålbalk under.
Vad det står ovanpå väggen betyder inte så mkt. Väggar kan även ha en horisontalstabiliserande funktion eller bära krafter som förs in via dolda stålbalkar i bjälklaget.

Men eftersom föreningen i princip ställer krav på att du ska ta in en konstruktör så är det bara att göra detta. Inte mkt att fundera på.

Efter vad man får fram när man googlar slaggsten så tror jag inte att det är det men jag vet inte, jag bifogar bilder så kanske det är lättare.

Jag tänkte bege mig till stadsbyggnadskontoret för att ytterligare forska i saken.

Vad tror ni?

Detta är alltså bilder på den andra väggen som den tidigare ägaren tagit ned.

• vägg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg2.jpg
    Skapa konto
  • vägg3.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.