Skall börja isolera snedtaket strax och tänker lite steget före...
CC mått mellan mina takstolar är varierande från ca 100cm till 140cm.
Vågar man sätta gles (vågrätt) på takstolarna med dessa avstånd och skruva på gips?
Alternativet jag ser är att kortla mellan takstolarna med 45x45 vågrätt CC60 och sätta gles CC30 lodrätt istället.
Vad tror ni?
Hoppas ni förstår min förklaring...
CC mått mellan mina takstolar är varierande från ca 100cm till 140cm.
Vågar man sätta gles (vågrätt) på takstolarna med dessa avstånd och skruva på gips?
Alternativet jag ser är att kortla mellan takstolarna med 45x45 vågrätt CC60 och sätta gles CC30 lodrätt istället.
Vad tror ni?
Hoppas ni förstår min förklaring...
Tack!
Om jag då skall krångla till det extra mycket...
Lägger jag gles på takstolarna så blir det ca 3cm lägre takhöjd på vardera taksida i vinden. Varje centimeter är kritisk dessvärre, som alltid.
Skulle det även funka att "fälla in" kortlingar 28mm mellan takstolarna (cc60 el cc120) och sätta gles lodrätt? Skulle det påverka montering av gipset sen?
Om jag då skall krångla till det extra mycket...
Lägger jag gles på takstolarna så blir det ca 3cm lägre takhöjd på vardera taksida i vinden. Varje centimeter är kritisk dessvärre, som alltid.
Skulle det även funka att "fälla in" kortlingar 28mm mellan takstolarna (cc60 el cc120) och sätta gles lodrätt? Skulle det påverka montering av gipset sen?
jo, tanken har slagit mig. Men känns som att det blir mer jobb samt att det tar mer isolering i anspråk då jag behöver sätta dem cc30 alt. cc45. Känns som cc60 blir för långt för gips i snedtak. Eller vad tycker ni?
gles ska helst sitta på cc 30...
Vart uppe och påbörjade isoleringen och insåg innan jag började att det är betydligt enklare med gles direkt på takstolarna. Som cheetah informerade mig ovan så bör det gå bra även om CC mellan takstolarna är varierande och över 1200mm på sina ställen.
Ritade upp takstolarna i sketchup, lagt till tjockleken för 22mm golvspån och 14mm parkett samt dragit ned takhöjden med 28mm gles och 13mm gips.
Vad anser ni om takhöjden? Kommer det bli omständigt? Gubben på bilden är ca 175 lång.
(Skall föreställa en Ikea Malm dubbelsäng med två 90x200 madrasser som han står framför)
Ritade upp takstolarna i sketchup, lagt till tjockleken för 22mm golvspån och 14mm parkett samt dragit ned takhöjden med 28mm gles och 13mm gips.
Vad anser ni om takhöjden? Kommer det bli omständigt? Gubben på bilden är ca 175 lång.
(Skall föreställa en Ikea Malm dubbelsäng med två 90x200 madrasser som han står framför)
Påbörjade isolering idag utan gles, använde spillbitar av masonit för att hålla isoleringen på plats.
På detta hade jag tänkt plasta och sen glesen, men låta spillbitarna sitta kvar.
Jag har inte gjort nån tankevurpa nu va? Säg gärna till i så fall...
På detta hade jag tänkt plasta och sen glesen, men låta spillbitarna sitta kvar.
Jag har inte gjort nån tankevurpa nu va? Säg gärna till i så fall...
Jag tycker det ser bra ut.
Visst har du luftspalt bakom masoniten mot yttertaket?
Det ser ut som att du lagt dessa skivor lite omlott så ev rinnande kondensfukt rinner ner på nästa skiva och inte kan droppa ner på isoleringen - bra.
Man brukar ibland sätta någon kloss här och där mitt på dessa masonitskivor för att försäkra sig om att skivorna inte ska kunna tryckas mot yttertaket av isoleringen.
Vill man va superpetig kan man ev försöka tejpa skarvarna för att det inte ska kunna blåsa genom isoleringen vid blåsväder.
Har du kommit ihåg ev insektsnät vi takfoten?
Visst har du luftspalt bakom masoniten mot yttertaket?
Det ser ut som att du lagt dessa skivor lite omlott så ev rinnande kondensfukt rinner ner på nästa skiva och inte kan droppa ner på isoleringen - bra.
Man brukar ibland sätta någon kloss här och där mitt på dessa masonitskivor för att försäkra sig om att skivorna inte ska kunna tryckas mot yttertaket av isoleringen.
Vill man va superpetig kan man ev försöka tejpa skarvarna för att det inte ska kunna blåsa genom isoleringen vid blåsväder.
Har du kommit ihåg ev insektsnät vi takfoten?
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Tack Mikael!
Japp, det är 25mm luftspalt bakom masoniten. Dessa sitter med minst 10cm överlapp och är också skruvade ihop i skarvarna just för att det inte skall blåsa in.
Det sitter också läkt i mitten av varje takstolsfack.
Insektsnät fanns redan både vid takfoten och i nocken.
Då är det bara o fortsätta! Stort tack för hjälpen alla!
Japp, det är 25mm luftspalt bakom masoniten. Dessa sitter med minst 10cm överlapp och är också skruvade ihop i skarvarna just för att det inte skall blåsa in.
Det sitter också läkt i mitten av varje takstolsfack.
Insektsnät fanns redan både vid takfoten och i nocken.
Då är det bara o fortsätta! Stort tack för hjälpen alla!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden