Jag har ett 1,5 plans hus byggt på mitten av 70-talet. Huset har en bredd på nästan 10 meter och på övervåningen är väggarna relativt långt in i huset, ca 2,5m från takfoten. Så den invändiga bredden på övervåningen är bara ca 5m (10m-2*2,5m).

Jag skulle vilja flytta ut väggarna så att vi får större yta på övervåningen (åtminstone för ett av rummen - vill dela av ett sovrum som i dag sträcker sig från vägg till vägg). Det innebär i och för sig att takhöjoden blir lägre ju längre ut mot takfoten man rör sig men jag skulle vilja flytta väggarna så att de kanske ligger 1,0 m från takfoten. Då skulle jag få en invändig golvbredd på ca 7,5-8m på övervåningen.

Mitt problem är dock att jag har takstolar enligt typen ramverk (se länk), http://www.roslagshus.se/takstolstyper och den konstruktionen har bärande stödben. Det jag skulle vilja göra är att flytta ut stödbenen från nuvarande position (2,5 m från takfoten, 2,5 m till nock). Jag har inga bärande väggar på undervåningen. Nuvarande takstolar sitter med cc 60cm och har dimension 195*45.

Vilka alternativ har jag? Jag antar att jag inte bara kan flytta ut stödbenen som jag antar håller upp golvet samt stöder upp yttertaket beroende på belastning.
Ett alternativ jag funderat på är att flytta ut stödbenen ca 1,5m i respektive vägg och sedan sätta ett nytt stödben i mitten av takstolen från golvbjälken upp till hanbjälken eller nock. Jag ska ändå ha en vägg i mitten av sovrummet.

Finns det ngn bra konstruktör / byggnadsingenjör jag kan vända mig till i 08-området?

Ngn som har gjort ngt liknande?

Räkna med att du kan behöva förstärkningar på många ställen.
Din tänkta flyttning kan påverka HELA takstolen, dvs det kan behövas förstärkningar av både golvbjälkar och de lutande delarna.
Dessutom kräver detta bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.