Vårt hus är byggt 1959 i lättbetong. Vi håller på att renovera samtliga ytskikt. På väggarna sitter tapet och ytterst målad vävtapet, där har målaren bredspacklat och sen målat. Det har gått bra på de flesta väggar

. Två väggar i sovrum har det dock uppstått en längsgående spicka. I det ena sovrummet fanns sprickan redan innan och den har kommit tillbaka. Hur ska man lösa det? Ska man sätta reglar och gips på den väggen? Det är en yttervägg (ovan jord) I det andra sovrummet syndes det ingen spricka innan, men samtliga tapeter togs bort då de var lösa och man bredspacklade direkt på lättbetongen.

Nu har vi rivit ut allt i köket, väggarna är bara i ren lättbetong, och nu vet vi inte hur vi ska göra med dem. Vi har även gjort en öppning i ena väggen och fällt in en balk i taket som bär. Den väggen hade vi tänkt limma våtrumsgips på eftersom siporexblocken inte känns helt stabila och för att få en jämn vägg som inte spricker. Målaren tycker detta verkar onödigt ? Hur ska vi göra med de andra väggarna? Vi vill verkligen inte att det ska uppstå sprickor om några veckor i väggarna. Ska man gipsa även dem?, eller bredspackla och sätta mikrolit eller liknande? Helst skulle vi inte vilja ha gips utan det känns bäst att enbart ha stenväggarna med tanke på ev fuktproblem. Om man gipsar de andra väggarna, ska man regla på ytterväggar? eller kan man limma gipset på dem? Är det bra att ha våtrumsgips, eller är det onödigt?

Vi måste bestämma oss de närmaste dagarna så jag är verkligen tacksam för all info och tips vi kan få!

Våtrumsgips i kök låter som överkurs tycker jag, skulle jag inte göra. Jag limmade gips på väggen i hallen där vi tog bort väggarna kring gästtoaletten, det fungerade bra som grund för tapetsering sen.
Att regla upp väggen kan vara intressant om den är väldigt ojämn men en murad vägg med puts brukar ju vara hyfsat rät. Inte träreglar i så fall, dumt att blanda in ett material som rör sej annorlunda än sten/gips.
Vårt hus är byggt av siporex och blåbetong blandat.

• Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.