3 640 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Linjer/skuggor i innertak (gips)
Vi har haft hantverkar här som har satt in nytt innertak på nedervåningen med spottar. Det nya taket flyter genom 2 rum på totalt ca 70 kvm. Nu efter ca 1,5 månad så har det uppstått tydliga skuggor/linjer i taket i skarvarna mellan gipsskivor. Vi ser detta på ett 10 tal ställen och har nu bett hantverkaren komma tillbaka och titta på detta.
Jag vet inte hur tätt de har reglat eller vilken typ av gipsskivor de har satt in, men de har i alla fall satt skivorna "om lott" (alltså, skarvarna är på lite olika ställen, inte en lång linje genom hela taket). Reglarna är monterade mot vägg samt på det gamla innertaket (så vi har ca 8 cm lägre takhöjd nu).
Vad beror detta på? Har de reglat med för stora avstånd, fäst skivorna för dåligt, spacklat för dåligt, använt fel material/produkter (tänker då framför allt på spackel, har läst/hört någonstans att det finns något spackellim eller vad det heter) eller vad?
Hur ska detta åtgärdas, är det omspackling/slipning/målning av hela taket som gäller eller har ni några andra råd? Jag funderar på att ta hit någon annan hantverkare för att få deras bedömning, litar inte helt på de första hantverkarna.
HJÄLP!
Jag vet inte hur tätt de har reglat eller vilken typ av gipsskivor de har satt in, men de har i alla fall satt skivorna "om lott" (alltså, skarvarna är på lite olika ställen, inte en lång linje genom hela taket). Reglarna är monterade mot vägg samt på det gamla innertaket (så vi har ca 8 cm lägre takhöjd nu).
Vad beror detta på? Har de reglat med för stora avstånd, fäst skivorna för dåligt, spacklat för dåligt, använt fel material/produkter (tänker då framför allt på spackel, har läst/hört någonstans att det finns något spackellim eller vad det heter) eller vad?
Hur ska detta åtgärdas, är det omspackling/slipning/målning av hela taket som gäller eller har ni några andra råd? Jag funderar på att ta hit någon annan hantverkare för att få deras bedömning, litar inte helt på de första hantverkarna.
HJÄLP!
Redigerat:
Har råkat ut för samma sak. Kan vara knepigt att få det helt slätt utan sprickor och skuggor, speciellt om det är en stor yta med starkt ljusinsläpp. Min egen erfarenhet är att om man använder pappremsor och i huvudsak gipsbruk för att fylla ut skarvarna så blir det mycket bättre resultat än om man använder vävremsor och enbart sandspackel.
Ok, tack så mycket. Jag har också läst mig till att pappremsor är att föredra. Just nu funderar jag på att helt enkelt vänta ytterligare 6 månader och sedan ta hit hantverkarna för att åtgärda problemet. Räknar med att taket/regelverket då satt sig och träet inte ska röra sig mer. Vad tror du om det?
Gipstak kan tyvärr se ut på så vis som du beskriver även om skivorna är rätt monterade och rätt remsor har använts. Självfallet ökar ju risken för sprickor om inte montering och måleriet har utförts fackmannamässigt. Måleriet är svårt att kontrollera i efterhand utan att göra åverkan på taket. Däremot kan du kontrollera regelavståndet med mätutrustning och är cc-måttet felaktigt så har du ju något konkret att meddela hantverkaren.
Under förutsättning att skivorna inte är helt galet monterade så torde bästa åtgärden vara att spänna fiberfilt i taket och måla om.
Lycka till!
Under förutsättning att skivorna inte är helt galet monterade så torde bästa åtgärden vara att spänna fiberfilt i taket och måla om.
Lycka till!
Jag antar att det rör sig om ett trähus?
Isf måste man komma ihåg att trä kan ha relativt stora säsongberoende rörelser.
Detta märks mer ju större längd som påverkas.
Det jag försöker säga är att dina hantverkare inte behöver ha gjort fel, utan det fenomen du observerat nog inte går att undvika under de förutsättningar som gäller.
Fiberfilt är nog även mitt bästa råd.
Isf måste man komma ihåg att trä kan ha relativt stora säsongberoende rörelser.
Detta märks mer ju större längd som påverkas.
Det jag försöker säga är att dina hantverkare inte behöver ha gjort fel, utan det fenomen du observerat nog inte går att undvika under de förutsättningar som gäller.
Fiberfilt är nog även mitt bästa råd.
Tack så mycket. Jag var ju också inne på att säsongsberoenden har stor påverkan eftersom vi bor i trähus, och det har ju varit extremt kallt nu t.ex. Det stärker min teori om att vi ska avvakta 6 mån eller så för att åtgärda detta (med fiberfilt som ni säger). Sen finns det ju ingen garanti att det inte uppstår igen, men skulle vilja att det "rör sig klart" just nu i alla fall innan vi åtgärdar det.
Arbetet är ju gjort av fackmän och jag kan inte själv se att det skulle vara dåligt gjort. Men jag ska kolla regelavståndet.
Arbetet är ju gjort av fackmän och jag kan inte själv se att det skulle vara dåligt gjort. Men jag ska kolla regelavståndet.
Klicka här för att svara