Hejsan var och tittade på ett hus här om dagen. Allt ser faktiskt bra ut, det är ett gammalt hus som har fått en total renovering.

Det kom dock fram att takstolarna är inte av k24 märkt virke. Vad gör man som köpare? Intressant och veta är vad gör säljaren?

H
Har man använt virke fritt från knaggar så har du samma styrka. Sedan kanske takstolen är överdimensionerad.

Hur tag jag reda på om takstolen är överdimensionerad? Jag vet att dimensionerna på balkarna är 220.45,

Det står väl på träguiden om jag inte missminner mig kraven på de olika virkesklasserna, kolla där, gå upp och syna takstolarna om du kan klassa dem så att det duger.

Är det ett gammalt hus så hållet ju taktstolarna bevisligen.

Takstolar kan dimensioneras korrekt oavsett om du anväder C24- eller C14-klassat virke, skillnaden är att du behöver gå upp på grövre dimensioner om du använder C14 virke än C24...

-Finns det inga konstruktionsritningar på huset?

-Vill du vara riktigt säker, så mät upp takstolarnas geometri, dimensioner, spännvidd och ev. bärande hjärtväggar eller dyl. Gå sedan till en takstolskonstruktör och be honom kontrollera dessa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.