9 013 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
4mm Furuplyfa eller 3mm Hårdboard?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Tunnare virke är inte lika väderbeständigt men om man målar och sköter om det så håller det många år.
Protte
Protte
Har du tips på bra gångjärn tages dessa tacksamt emot. Gärna något som säljs över disk så det går att klämma lite först.
På huset har jag ASSA 2000 lås men det verkar lite overkill till garageportarna. Jag funderar på att sätta ASSA 400 i garaget. Jag inbillar mig att det kan vara en fördel med hakregel till slagportarna. Eftersom jag inte går in genom porten så behöver jag inte kunna låsa upp från utsidan. Då kan jag låta bli att göra hål för cylindern utåt, alternativt sätta en blindbricka. Sedan sätter jag antingen vred eller cylinder på insidan så det behövs nyckel för att låsa upp. (Det är ju i gartaget mitt samlade kapital finns, omsatt i verktyg. Ingen bil kommer någonsin att få plats där.)
ASSA 400: http://www.assa.se/sv/site/assa/Produkter/?groupId=2657&productId=247217
På motstående dörr tänkte jag sätta en regel uppe och nere. ASSA har någon variant som fälls in i kortsidan som går mot den andra dörren. Jag orkade inte leta upp den jag tittat på på hemsidan just nu men det var en liten platt sak.
ASSA har visst diverse gångjärn också ser jag nu, får väl kolla priserna i låsbutiken. Säkert inte billigast på marknaden.
På huset har jag ASSA 2000 lås men det verkar lite overkill till garageportarna. Jag funderar på att sätta ASSA 400 i garaget. Jag inbillar mig att det kan vara en fördel med hakregel till slagportarna. Eftersom jag inte går in genom porten så behöver jag inte kunna låsa upp från utsidan. Då kan jag låta bli att göra hål för cylindern utåt, alternativt sätta en blindbricka. Sedan sätter jag antingen vred eller cylinder på insidan så det behövs nyckel för att låsa upp. (Det är ju i gartaget mitt samlade kapital finns, omsatt i verktyg. Ingen bil kommer någonsin att få plats där.)
ASSA 400: http://www.assa.se/sv/site/assa/Produkter/?groupId=2657&productId=247217
På motstående dörr tänkte jag sätta en regel uppe och nere. ASSA har någon variant som fälls in i kortsidan som går mot den andra dörren. Jag orkade inte leta upp den jag tittat på på hemsidan just nu men det var en liten platt sak.
ASSA har visst diverse gångjärn också ser jag nu, får väl kolla priserna i låsbutiken. Säkert inte billigast på marknaden.
Då var ett dörrblad färdigt, verkar väldigt stabilt (board-cellplast-board), limmat med PU-lim och spikat med dyckert (hade inte så många tvingar att sätta allt i press men det blev några säckar cement som fick agera pressverktyg med golvet som mothåll
. Panel får vänta tills efter provmonteringen. Klurar nu på låsmekanismen och undrar om man skulle kunna modifera beslag från nån trasig altandörr - dessa har ju hakar på 4-5 ställen längst hela dörren. Vore perfekt för ett garage.
Bladet väger en del men det är hanterbart och jag tror att de största vanliga (110*100) gångjärnen skulle funka utmärkt om man sätter 4st per dörr.
Bladet väger en del men det är hanterbart och jag tror att de största vanliga (110*100) gångjärnen skulle funka utmärkt om man sätter 4st per dörr.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Tack för uppdateringen, låter lovande. Mitt projekt lär nog kunna ta några månader till
pga tiden skall räcka till så mycket annat. Jag har en skjutport på plats så det är inte så akut. Men reglarna till ramen ligger ivarjefall i garaget och sågen som jag skall klyva dessa på levererades i fredags. Så det rör sig lite grann ivarjefall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden