9 013 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
4mm Furuplyfa eller 3mm Hårdboard?
Sida 1 av 2
Ska bygga ett slagport och tänkte ha nån form av skivmaterial på båda sidorna + panel på yttersidan. Har kollat på plyfa och board och plyfa är 4ggr dyrare men är det 4ggr bättre än hårdboarden? Jag vill inte ha tjockare skiva än 5mm på varje sida av porten, både pga av vikten och tjockleken.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Board på BÅDA sidor om ramvirket och att du fyller ramen med frigolit som limmas mot boarden (många plankor och skruvtvingar) sedan kan du spika panel på utsidan.
Board är bättre än plywood till en dörr. Tar du oljehärdad så klarar den fukt bättre.
Protte
Board är bättre än plywood till en dörr. Tar du oljehärdad så klarar den fukt bättre.
Protte
Då kanske jag också får lov att hoppa in och åka snålskjuts på denna tråden lite? Även jag har funderingar på att bygga slagportar till garaget. Inifrån räknat hade jag tänkt mig:
1 - Skiva
2 - Ram av reglar med cellplastisolering
3 - Plåt
4 - Skiva av spårad plywood
Ca mått: 200 x 120 cm
Räcker det med 4-5 mm tjocklek? Jag tänker på risken att dörren buktar på mitten. Men detta blir kanske inte något problem om man limmar cellplasten på bägge sidor. Jag funderade på 12mm k-plyfa men det är kanske onödigt. Precis som TS så vill jag gärna hålla vikten nere. Jag hade inte tänkt att ha någon tvärslå, varken horisontellt eller diagonalt om det går att undvika.
Ramen hade jag tänkt göra av vändlimmade reglar, 45x95 som jag sedan hyvlar ner till 40x80 eller så. Jag tänkte att de behöver hyvlas efter limmning för att jag skall få dem helt raka. Är denna dimension också överdriven?
Plåten - tja det brukar väl ligga en sådan i ytterdörrar och jag tänkte att det skulle vara bra för styvheten. Men det kanske också är onödigt? Board på bägge sidor verkar ju både enklare och antagligen billigare. Även denna borde ju tjäna som "jätte-spikplatta".
vagabondo - vad har du för storlek på din(a) dörr(ar)?
När det gäller ramen så funderade jag på att göra den "dubbel" så att jag får in 80 mm (2x40 mm) cellplast som jag lägger omlott. Den spårade plywooden tänkte jag mest som ett enkelt sätt att få en utsida som ser hyfsad ut.
1 - Skiva
2 - Ram av reglar med cellplastisolering
3 - Plåt
4 - Skiva av spårad plywood
Ca mått: 200 x 120 cm
Räcker det med 4-5 mm tjocklek? Jag tänker på risken att dörren buktar på mitten. Men detta blir kanske inte något problem om man limmar cellplasten på bägge sidor. Jag funderade på 12mm k-plyfa men det är kanske onödigt. Precis som TS så vill jag gärna hålla vikten nere. Jag hade inte tänkt att ha någon tvärslå, varken horisontellt eller diagonalt om det går att undvika.
Ramen hade jag tänkt göra av vändlimmade reglar, 45x95 som jag sedan hyvlar ner till 40x80 eller så. Jag tänkte att de behöver hyvlas efter limmning för att jag skall få dem helt raka. Är denna dimension också överdriven?
Plåten - tja det brukar väl ligga en sådan i ytterdörrar och jag tänkte att det skulle vara bra för styvheten. Men det kanske också är onödigt? Board på bägge sidor verkar ju både enklare och antagligen billigare. Även denna borde ju tjäna som "jätte-spikplatta".
vagabondo - vad har du för storlek på din(a) dörr(ar)?
När det gäller ramen så funderade jag på att göra den "dubbel" så att jag får in 80 mm (2x40 mm) cellplast som jag lägger omlott. Den spårade plywooden tänkte jag mest som ett enkelt sätt att få en utsida som ser hyfsad ut.
Tjena!
Storlek på dörrbladen blir 204cmx120cm och ramen har jag också byggt av 45x95 (vändlimmat). Jag kommer att ha en avlång glasruta i mitten av varje blad så jag lär nog ha lite reglar att spika/limma på och har därför tänkt sätta in vanlig isolering isf frigolit men jag kanske har fel?
Plast eller inte - känns lite overkill for en garagedörr tror jag. men å andra sidan så lär det bli fuktigt om man kör in bil vintertid och det är ett uppvärmt garage. Om man lägger plasten under boarden hur ska man då limma den mot ramen?
Man borde kanske ringa Edsbyn ändå..
Storlek på dörrbladen blir 204cmx120cm och ramen har jag också byggt av 45x95 (vändlimmat). Jag kommer att ha en avlång glasruta i mitten av varje blad så jag lär nog ha lite reglar att spika/limma på och har därför tänkt sätta in vanlig isolering isf frigolit men jag kanske har fel?
Plast eller inte - känns lite overkill for en garagedörr tror jag. men å andra sidan så lär det bli fuktigt om man kör in bil vintertid och det är ett uppvärmt garage. Om man lägger plasten under boarden hur ska man då limma den mot ramen?
Man borde kanske ringa Edsbyn ändå..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
jac skrev:
Den konstruktionen riskerar att slå sig, bli krokig iom att det inte är symetriskt.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
vagabondo skrev:Tjena!
jag lär nog ha lite reglar att spika/limma på och har därför tänkt sätta in vanlig isolering isf frigolit men jag kanske har fel?
Plast eller inte - känns lite overkill for en garagedörr tror jag. men å andra sidan så lär det bli fuktigt om man kör in bil vintertid och det är ett uppvärmt garage.
Om man inte limmar boarden mot något (frigolit) kommer den att bubbla sig. Man kan sätta tätt med reglar men då blir det köldbryggor.
Frigoliten har fler funktioner än bara en bra isolering.
Board + frigolit blir hyffsat diffusionstätt.
Protte
Jo, det hade kanske varit det enklaste och dessutom skulle porten då komma på plats inom rimlig tid.vagabondo skrev:Tjena!
Man borde kanske ringa Edsbyn ändå..![]()
Men det är inte lika KUL och dessutom har jag motiverat inköpet av en bordssåg för pengarna jag sparar(?). Det är ju ABSOLUT nödvändigt för att kunna klyva reglarna som skall vändlimmas till ramen.
Plasten kommer ju att klämmas mellan ramen och boarden så det räcker väl att klamra eller tejpa den så den ligger på plats medan boarden sätts på plats. Sedan kan man skära bort överskottet som sticker ut.
Men om jag förstår Prototypen rätt så skulle fuktspärr vara overkill eller tom helt onödigt om man använder board + cellplast. Men även en dörr kan väl mögla inuti lika väl som en vägg?
Hmm... tack för påpekandet. Riktigt så känsligt trodde jag inte det var men det var bra att jag slapp uptäcka det själv om ett år eller så.prototypen skrev:
Jag bör alltså ha samma material på bägge sidor av ramen. Hur gör man då med den spårade plywooden? Panel borde ju ha samma effekt, den rör sig väl ännu mer än plywood som bör vara ganska formstabilt. Jag hade tänkt att ha insidan helt slät. Kanske spårad plywood där också med "baksidan" utåt då? Men det verkar lite onödigt.
Board verkar ju bättre än den 12mm plywood jag först hade tänkt ha med avseende på vikten. Boarden bör väl vara betydligt lättare? Plåten, är den helt onödig?
tjena!
Jag kommer nog köra med board på båda sidorna och cellplast emellan - mycket lättare jmf med plywood.
Men var köper man tunnare panel än 17mm som vanligen finns i handeln. På köpportar så är det bra tunnare panel, verkar vara runt 10mm.
Jag kommer nog köra med board på båda sidorna och cellplast emellan - mycket lättare jmf med plywood.
Men var köper man tunnare panel än 17mm som vanligen finns i handeln. På köpportar så är det bra tunnare panel, verkar vara runt 10mm.
Kunde man inte bara... (nu tänker jag bara högt och lite spontant) ... ta och såga remsor av typ 10mm plywood. Sedan limmar eller skjuter man fast dessa "ribbor" utanpå boarden? Det borde bli samma utseende som spårad plywood fast lägre vikt. Jag tänkte måla utsidan vit så det borde inte synas någon skillnad. Det går ju dessutom att runda av kanterna på "ribborna" med en fräs för att få det lite mjukare.
Blir det problem med att dörren vrider sig med detta på utsidan om det inte finns motsvarande på insidan tro?
Jag får nog ta en tur till brädgården, jag har aldrig tittat så noga på vilka typer av board som finns.
Är det typ masonit som avses eller någon annan variant? (tex: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1001.aspx)
Lite tjockare kanske det skall vara...eller inte?
Blir det problem med att dörren vrider sig med detta på utsidan om det inte finns motsvarande på insidan tro?
Jag får nog ta en tur till brädgården, jag har aldrig tittat så noga på vilka typer av board som finns.
Är det typ masonit som avses eller någon annan variant? (tex: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1001.aspx)
Lite tjockare kanske det skall vara...eller inte?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Företaget Masonite tillverkar board, numera finns det flera tillverkare av board.
Om man spikar panelen på utsidan så sitter den inte starkare än att spiken böjs isf att dra dörrbladet krokigt.
Ska man lägga på remsor så limma inte, skjut bara.
Protte
Om man spikar panelen på utsidan så sitter den inte starkare än att spiken böjs isf att dra dörrbladet krokigt.
Ska man lägga på remsor så limma inte, skjut bara.
Protte
Jo jag vet att Masonite egentligen är ett företagsnamn, lite begreppsförvirring där. För mig är masonit den klassiska tunna boarden som väl ursprungligen tillverkades av företaget Masonite. Jag har nu läst på lite bättre och förstått att det borde funka med sådan. Först trodde jag att det var något annat du menade eftersom jag trodde detta bara var något som användes på innerväggar "förr i tiden". Jag har aldrig gillat denna men jag vet egentligen inte varför. På rätt ställe är det kanske inte så dumt.
Efter vad jag förstår är det bästa oljehärdad board (aka oljehärdad masonit) som vanligen är 3,2 mm tjock. Denna verkar också används på träbåtar och går tydligen fint att både måla och fernissa, alltså inga problem med det. (Namnet oljehärdat antydde för mig att den kanske skulle vara så avstötande att den var svårmålad.)
Lämplig panel (istället för spårad plywood) har jag inte tittat efter ännu. Det finns ju olika varianter som främst är tänkt som bröstpanel inomhus. Sådan borde ju vara ganska tunn men det är kanske den som är 17mm? Jag tänkt ege mig av till Beijer nu på lunchen och kika lite på vad de har.
Efter vad jag förstår är det bästa oljehärdad board (aka oljehärdad masonit) som vanligen är 3,2 mm tjock. Denna verkar också används på träbåtar och går tydligen fint att både måla och fernissa, alltså inga problem med det. (Namnet oljehärdat antydde för mig att den kanske skulle vara så avstötande att den var svårmålad.)
Lämplig panel (istället för spårad plywood) har jag inte tittat efter ännu. Det finns ju olika varianter som främst är tänkt som bröstpanel inomhus. Sådan borde ju vara ganska tunn men det är kanske den som är 17mm? Jag tänkt ege mig av till Beijer nu på lunchen och kika lite på vad de har.
Som jag trodde så verkar det finnas en del 12 mm tjockt, främst tänkt till bastu och bröstpanel men det spelar väl ingen roll vad tillverkaren hade tänkt i detta fallet. Det mesta verkar ju ändå vara gran eller fur. Här finns endel:vagabondo skrev:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56180
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Tra/Inomhuspanel/Default.aspx
Men de flesta handlare har väl liknande. (Den färdiga MDF panelen skall du nog undvika