Hej!
Jag och min flickvän har köpt oss en lägenhet på 70 m2 om 2 veckor får vi nycklarna och skall meddetsamma påbörja renoveringen.
Då vi var i lägenheten såg vi att golvet lutade på flera ställen och efter det gjorde jag lite research och fick då reda på att vid den tiden då detta hus byggdes jämnade man ut betongbjälklaget med sand. Och med tiden så kan den sätta sig på vissa hårt trafikerade ytor, så som vid trösklar, kök med mera.

Det ligger parkettgolv i vardagsrummet, resten av lägenheten har linoleummattor.
Vi vill lägga ett typ av golv i hela lägenheten, utan trösklar (så att rummen flyter samman).
Och då har jag hört att detta endast fungerar om man väljer ett laminat golv, pga. att trägolv rör på sig med året.

Då jag pratade med en golvläggare så tyckte han att vi ska välja parkettgolv, nu när man ändå river ut allt golv samt jämnar ut sanden.
Men då vi är ute efter ett mörkt valnötsgolv så kommer detta att kosta oss minst 450 kr /m2.
Väljer vi istället att lägga spånskivor samt ett valnöts laminat så kommer totala kostnaden att hamna på ca 250 kr/m2.

Nu till mina frågor..
1. Hur går arbetssättet till om jag väljer att jämna ut sanden, lägga golvspån samt laminat, vad ska man stå på vid utjämning osv.. ?
2.Hur tjock spånskiva ska jag använda mig utav?
3.Hur gör jag vid dörröppningar? (Har hört att man endast skall göra ett rum i taget vid utjämning av sand ).
4.Hur gör jag för att se till så att sanden inte kryper upp längs väggarna?

Sedan undrar jag vad ni andra skulle ha valt, laminat eller parkett?
Hur mycket skulle det höja värdet vid en försäljning vid val av parkett?

Tacksam för all hjälp jag kan få / Marc

H
1. Har själv bytat samtliga golv samt underlaget ner till betongvalvet. Jag hade puts ovan på gasbetong vilken hade börjat att smula sig så samma effekt som du nu har fått. Vet att ett stort område med hyreshus hade samma typ av golv, de s.k. miljonprojektet. Efter vad man har sagt så har all sand tagits bort och man har reglat om golven från början för att få det bra.

Hej!

Har nyligt renoverat ett vardagsrum från 1963 med ett vågigt parkett golv. Boven i detta var att golvet låg flytande, på sand, men kilarna runt väggarna satt kvar......Det var lite pyssel att rivaupp det gamla golvet utan att skada/röraom i sanden. Det jag gjorde var att riva 3-4 rader med gammalt golv, jämnaav sanden med kryslaser, ut med 3mm foam, in med det nya golvet, riva några rader till, in med det nya osv.

Du måste skarva vid alla dörrar då trä är ett levande matrial. Finns snygga övergångar i trä.

Du skall absolut satsa på ett masivt trägolv, 14-15mm. Detta höjer värdet på din lgh.

Jag var ett tag inne på att skottaut all sand och reglaupp och läggain ny isolering, men det projektet förkastade jag. Anledningen till att det ligger sand är att det var det bästa sättet att dämpa stegljud ner till grannen på den tiden.

När är ditt hus byggt?
Vad är det för golv idag i alla rummen?
Har du granna under dig?
Vad kostar golv spån per kvm?

Tack för svaren.
Jag har räknat på 22mm golvspån ca 60-70 kr/m2, fuktspärr, stegljudsmatta samt ett laminatgolv från K-rauta för 149 kr/m2.
Totalt ca 250 kr/m2 : för 75 m2 blir det alltså 18750.
För Parkett, 450kr/m2 blir det 33350, alltså nästan det dubbla.

Väljer jag laminat och ser till så att undergolvet blir bra gjort så kan nästa köpare välja att antingen ha kvar golvet eller ta upp det och sälja det på blocket (plockas lätt isär) och sedan lägga in nytt.
Jag har grannar under mig så golvet kommer inte att bli kallt.
Huset är byggt 1958, alltså inget miljon projekt.
Alla rum exkl. vardagsrum har linoleummattor.

Mvh/ Marc

Hej!

Blev lite fel på årtalet i mitt inlägg (1963 gällde nått helt annat...) mitt hus är byggt 59-60. Skulle tro att det är samma upplägg hos dig som hos mig, dvs sand i vardagsrummet och en pågjutning på bjälklaget i övriga rum för att få samma nivå på golven i lgh.

Jag tänkte inte på kylan underifrån utan vikten av att ha kvar sanden så att du inte stör grannen under, stereon (fins iofs SD-kuddar), party mm mm . Jag vet inte vad som kan hända om grannen under börjar klaga och det visar sig att du plockat sanden och inte ersatt den med ett matrial med motsvarade funktion. Du kan inte räkna med att bjälklaget är plant, det jag såg av golvet vid min renovering var mycke ojämnheter (ett mindre månlandskap).

Kan inte nog tydligt framhålla att det är mycket trevligare med ett "riktigt" parkett golv i jämförelse med laminat. Fundera på hur ni kan få ekonomi på ett "riktigt" golv. Ta renoveringen i etapper, gör väggar tak mm och sedan golvet (vardagsrummet görs direkt).

Antar att du kollat lite på övriga "golv" trådar och jag törs nästa lova att en majoritet förespråkar "riktig" parkett.

• Gilla
Johan Olofsson1
  • Laddar…
H
byggare henke skrev:
kan du tänka dig detta system och ta bort all sand?
[länk]
Förstår inte varför man ska lägga många tusen på detta. Det är bara ut med skiten och regla upp ett nytt bjälklag. Kilar under för bärighet och att få det rakt. Är gjort på en dag. Sedan limmar man spån ovanpå. Kan man lägga golvvärme om man vill.

Man borde väl kunna flytspackla också för att få ett slätt underlag men det blir väl antagligen betydligt dyrare

B
hokanp. stor skillnad ljud mässigt om man gör rätt

• Gilla
Julen1
  • Laddar…
H
Har inget ljud i mitt golv. Har dessutom 120 mm isolering så något eko får jag inte.

B
nog har du ljud i ditt golv. som du inte tänker på. hokanp
kan mer än du när jag jobbat med det i 15år.
gamla som nytt, renovering, k- märkt samt nybyggen.
jag kan ju inte rätta va du känner själv.

H
Och jag har information från en som byggde dessa golv på 60 och 70 talen i nya hus, totalt c:a 40 års erfarenhet. Finns lite knep man kan använda. Och du vet inte vilken erfarenhet jag har. Jag kanske är byggmästare...

hokanp skrev:
Har inget ljud i mitt golv. Har dessutom 120 mm isolering så något eko får jag inte.

Här verkar det blandas lite mellan värmeisolering och ljuddämpning. Ljud dämpas gemom att det tvingas passera material med hög densitet, tunga material t.ex. sand, gips, golvspån mm.

Det finns egentligen bara två eller 3 bra sätt att fixa ett sandgolv:

1. Lägga om det och fortsätta att använda sand, men göra om det och rikta/plana ut sanden igen så det blir bra och på med spån ovanpå. Ett klassiskt flytande golv.

2. Att ta bort sanden och gjuta på golvet med lämpligt material. t.ex. golvavjämning om det är ett tunnt sandlager, eller vanlig betong om det är mycket. Golvet jämnas av i bruket eller med avjämningsmassa ovanpå och nya golvet läggs direkt på betongen med plast/foam mellan golv och betong.

3. Sedan finns det flera olika system som bygger på distanser under ett spångolv som ställs på "fötter" met tomrum under. I dessa system på finns det olika stegljuddämpande mattor eller liknande som funkar.

Varför inte bara regla upp då? Jo det gör man ju oftast på undervåningen eller i en villa om man inte måste ta så stor hänsyn till att grannen under kan bli störd av stegljud. Eller om man äger hela huset och gör om alla lägenheterna så det bara är att gilla läget att det hörs mellan våningaran. Att som TS renovera en lägenhet mitt i ett hus och att göra avkall på ljuddämpning kan nog få föreningen i huset att döma ut renoveringen om de får klagomål efteråt.
Att nämnas ska ju det också att det rör ju sig om en väldigt liten lägenhet så det blir nog billigast att göra rätt ändå.

• Gilla
Mistersvan och 1 till
  • Laddar…
H
Har reglat mitt mellanbjälklag och sitter under detta hela dagen då mitt kontor är i källaren. Kan garantera att det är ljudlöst. Har använt golvspån på reglarna men det skrev jag innan. Detta skrev jag också :Och jag har information från en som byggde dessa golv på 60 och 70 talen i nya hus, totalt c:a 40 års erfarenhet. Finns lite knep man kan använda. Även isolering är en ljuddämpande åtgärd.

B
hokanp Man kan va byggmästare utan ens va uppe på min nivå.
om vi ska prata om år tips så ligger jag högt där med :-P
ja herregud. trodde livet va en tävling om vem som hade mest grejer. inte om den som kunde mest

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.