5 728 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Bygga mathiss/varuhiss...
Hej!
Vi skall ha vårt kök på plan 2, penthouse med uteplats på plan 3 och uteplats på marknivå.
För att transportera mat, tallrikar, bestick mm mellan planen har vi en idé om en mathiss.
Vi har inte plats för den inomhus utan den kommer hamna på utefasaden...
Vi har en idé om att använda en garageportsöppnare.
Den skulle gå att montera på fasaden med skena som kedjan/gummibanden löper i.
Oftast medföljer 2 fjärrkontroller så de är tänkta att användas som styrning.
Fästet till öppnaren monteras på en "låda".
Bredvid garageportsskenan monteras ytterliggare 2 "styrskenor" på fasaden för att hålla låda på rätt kurs.
Vad tror ni om idén??
Eller är det någon som har ett bättre förslag?
Vi skall ha vårt kök på plan 2, penthouse med uteplats på plan 3 och uteplats på marknivå.
För att transportera mat, tallrikar, bestick mm mellan planen har vi en idé om en mathiss.
Vi har inte plats för den inomhus utan den kommer hamna på utefasaden...
Vi har en idé om att använda en garageportsöppnare.
Den skulle gå att montera på fasaden med skena som kedjan/gummibanden löper i.
Oftast medföljer 2 fjärrkontroller så de är tänkta att användas som styrning.
Fästet till öppnaren monteras på en "låda".
Bredvid garageportsskenan monteras ytterliggare 2 "styrskenor" på fasaden för att hålla låda på rätt kurs.
Vad tror ni om idén??
Eller är det någon som har ett bättre förslag?
de garageportsöppnare jag sett har inte varit direkt starka så om den ska lyfta en korg så är det nog ungefär så mycke den orkar sen är porslin och mat mm ganska så tungt sen på det så är det ju att den går mellan två ändlägen och det skulle innebära att du behöver en hiss för att åka ner och en för att åka upp så får ni plocka mellan de på mittenvåningen (om ni inte modifierar det hela)
så min tanke om jag skulle göra nått sådant så skulle jag ta fyra U/I/H profiler och sätter ihop de med plåt eller stag och sen panel eller har det öppet så man ser ett fackverk som det blir då och sätter två hjul i varje hörn (altså för stabilitet åt alla håll) sen sätter en vinch eller gör en vinch som lyfter krogen med rep/wire/kedja och då underlättar det att ha en motvikt
sen kan jag tänka mig lite olika sätt att få den att stanna där man vill
första tanken är att man har en brytare som tryks in när korgen är på rätt ställe
eller så sätter man på en stegmotor som man använder som postitionsgivare så låter man den vara programerad så den stannar när den vet att den matat rätt längd
eller en form av låsning som går i på de olika nivåerna och ha en givare som känner av när motståndet blir för lågt eller för stort så den stoppar då men då måste man på ett vis också lätta låsningen men med denna metod så kommer korgen vara stilla där den är fast den inte används så kommer det inte glida nånstans
men det jag skulle ha gjort är att ta ett kedjespel som man sätter en motor på och antingen sätter en stegmotor med räkneverk eller tar och strömbrytare med kronfunktion och sen att det är påslaget tills det bryts i andra änden av en brytare på rälsen men det finns nog många fler förslag än mina så se vad mer du får höra här
så min tanke om jag skulle göra nått sådant så skulle jag ta fyra U/I/H profiler och sätter ihop de med plåt eller stag och sen panel eller har det öppet så man ser ett fackverk som det blir då och sätter två hjul i varje hörn (altså för stabilitet åt alla håll) sen sätter en vinch eller gör en vinch som lyfter krogen med rep/wire/kedja och då underlättar det att ha en motvikt
sen kan jag tänka mig lite olika sätt att få den att stanna där man vill
första tanken är att man har en brytare som tryks in när korgen är på rätt ställe
eller så sätter man på en stegmotor som man använder som postitionsgivare så låter man den vara programerad så den stannar när den vet att den matat rätt längd
eller en form av låsning som går i på de olika nivåerna och ha en givare som känner av när motståndet blir för lågt eller för stort så den stoppar då men då måste man på ett vis också lätta låsningen men med denna metod så kommer korgen vara stilla där den är fast den inte används så kommer det inte glida nånstans
men det jag skulle ha gjort är att ta ett kedjespel som man sätter en motor på och antingen sätter en stegmotor med räkneverk eller tar och strömbrytare med kronfunktion och sen att det är påslaget tills det bryts i andra änden av en brytare på rälsen men det finns nog många fler förslag än mina så se vad mer du får höra här
Jag var och kikade på en garageportsöppnare hos garageportsexperten i Arninge/Täby. DE visade mig en öppnare som skulle vara stark nog för ändamålet samt att det gick att göra kedjan ca 6m lång vilket skulle behövas för att nå alla plan.
I satsen ingick 2st trådlösa trycknappar samt 1st trådlös fjärr.
I stort sett alla garageportsöppnare har 3 lägen...öppen/stängd port samt ventilationsläge då porten bara öppnas några centimeter. Detta läge gick att justera till önskat läge (läs plan 2) på öppnaren han visade.
Du nämner någon typ av ledskenor för att få stabilitet på korgen...man kan spänna vajrar längs fasaden som lådan följer eller göra som du skriver.
Nackdelen med vinsch som du nämner är dels högre ljudnivå, oftast 12V = trafo samt att det oftast bara föler med en trådbunden kontroll. Vi vill ju kunna styra hissen från alla 3 planen.
Men tack för dina synpunkter och idéer.
I satsen ingick 2st trådlösa trycknappar samt 1st trådlös fjärr.
I stort sett alla garageportsöppnare har 3 lägen...öppen/stängd port samt ventilationsläge då porten bara öppnas några centimeter. Detta läge gick att justera till önskat läge (läs plan 2) på öppnaren han visade.
Du nämner någon typ av ledskenor för att få stabilitet på korgen...man kan spänna vajrar längs fasaden som lådan följer eller göra som du skriver.
Nackdelen med vinsch som du nämner är dels högre ljudnivå, oftast 12V = trafo samt att det oftast bara föler med en trådbunden kontroll. Vi vill ju kunna styra hissen från alla 3 planen.
Men tack för dina synpunkter och idéer.
det var lite därför jag sa vinch eller bygga en då det inte är nått större problem att göra en vinch själv med hjälp av en 220v motor och gör man en så kan man bestämma själv vad man vill använda för motor men borrmaskin skulle troligen funka och då kan man ändra riktning med eller köra med indikatorer så man håller koll på var den befinner sig
men är enklare att hitta en lösning som men inte behöver göra nämnvärt själv och med mina förslag så skulle det bli en del jobb själv vilket du kanske inte gillar utan föredrar att betala lite mer för nått som är enklare
men är enklare att hitta en lösning som men inte behöver göra nämnvärt själv och med mina förslag så skulle det bli en del jobb själv vilket du kanske inte gillar utan föredrar att betala lite mer för nått som är enklare
Klicka här för att svara