9 752 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Fästa element på gipsvägg?
Hjälp en nybliven husägare med tummen mitt i handen! 
När jag kom hem från jobbet idag upptäckte jag att ett element lossnat från väggen och nu låg på golvet. Elementet satt fast i två skenor och det var dessa skenor som lossnat. Varje skena var fastsatt med två stycken mollyplugg, men tydligen har detta inte varit tillräckligt. Elementet har suttit på en gipsvägg som är ca 50 cm hög (ovanför väggen är det balkongfönster). Jag har knackat på gipsväggen, men inte kunnat känna/höra några reglar. Jag har nu ett par frågor. Är det sämre "styrka" i en liten/låg gipsvägg, och kan detta vara anledningen till att det inte fungerade med mollypluggar? Kan någon rekommendera någon alternativ metod? Skulle det fungera genom att fästa ett par vågrätta reglar på väggen (med mollypluggar i gipsväggen) och därefter fästa elementet/skenorna på reglarna?
När jag kom hem från jobbet idag upptäckte jag att ett element lossnat från väggen och nu låg på golvet. Elementet satt fast i två skenor och det var dessa skenor som lossnat. Varje skena var fastsatt med två stycken mollyplugg, men tydligen har detta inte varit tillräckligt. Elementet har suttit på en gipsvägg som är ca 50 cm hög (ovanför väggen är det balkongfönster). Jag har knackat på gipsväggen, men inte kunnat känna/höra några reglar. Jag har nu ett par frågor. Är det sämre "styrka" i en liten/låg gipsvägg, och kan detta vara anledningen till att det inte fungerade med mollypluggar? Kan någon rekommendera någon alternativ metod? Skulle det fungera genom att fästa ett par vågrätta reglar på väggen (med mollypluggar i gipsväggen) och därefter fästa elementet/skenorna på reglarna?
Du skriver inget om hur stort elementet är men en mollyplugg i gips ska kunna hantera ca 15 kg så med två plugg så ska du klara 30.
Det borde med andra ord funka.
Var de verkligen helt utvikta så du nu har 2st 5cm hål eller hur ser det ut?
Det borde med andra ord funka.
Var de verkligen helt utvikta så du nu har 2st 5cm hål eller hur ser det ut?
Dessutom är det 2x2 skruv, Jag har hängt upp ett par av mina element så - funkar bra. Men se till att köpa de fetaste mollypluggen du kan hitta eller använd alligatorplugg som ska vara lika bra.mats_o skrev:
Här är ett par bilder på hur det ser ut:
http://www.ladda-upp.com/bilder/39851/h-C3-A5l-i-v-C3-A4ggen
http://www.ladda-upp.com/bilder/39852/h-C3-A5l-i-v-C3-A4ggen-ii
Det borde alltså fungera med mollyplugg, så jag får väl se till att köpa de största de har, sätta fast dem någon decimeter bredvid de gamla hålen, och sedan hoppas på det bästa, eller?
http://www.ladda-upp.com/bilder/39851/h-C3-A5l-i-v-C3-A4ggen
http://www.ladda-upp.com/bilder/39852/h-C3-A5l-i-v-C3-A4ggen-ii
Det borde alltså fungera med mollyplugg, så jag får väl se till att köpa de största de har, sätta fast dem någon decimeter bredvid de gamla hålen, och sedan hoppas på det bästa, eller?
Jösses! :O
Det ser ju ut som mollypluggarna varit ordentligt expanderade så det borde hållt. Vad väger elementet ungefär?
Nu är dock skivan försvagad så jag är tveksam till att det går bra med molly igen. Däremot kanske du kan hitta några reglar istället? Det bör vara en regel på ena sidan av elanslutningen och har du lite tur så finns det en regel på var sida om den 60 cm ut. Elementkonsolerna blir då inte helt symetriskt placerade men elementet ramlar inte ner iaf.
Om du inte har en regelsökare så kan du knacka i väggen för att höra var reglarna finns. När du tror dig ha listat ut det kan du provborra med litet borr för att se om det kommer träspån.
Det ser ju ut som mollypluggarna varit ordentligt expanderade så det borde hållt. Vad väger elementet ungefär?
Nu är dock skivan försvagad så jag är tveksam till att det går bra med molly igen. Däremot kanske du kan hitta några reglar istället? Det bör vara en regel på ena sidan av elanslutningen och har du lite tur så finns det en regel på var sida om den 60 cm ut. Elementkonsolerna blir då inte helt symetriskt placerade men elementet ramlar inte ner iaf.
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Ojojoj!
De har inte använt tillräckligt stora Mollyplugg!
Dock hade jag letat rätt på ett par reglar för att fästa järnen i. Tänk om det där händer mitt i vintern och elementet eldar på för fullt, liggandes på trägolvet och du är på skidsemester... ja, du förstår vart jag vill komma?!
Mvh
Thomas
De har inte använt tillräckligt stora Mollyplugg!
Dock hade jag letat rätt på ett par reglar för att fästa järnen i. Tänk om det där händer mitt i vintern och elementet eldar på för fullt, liggandes på trägolvet och du är på skidsemester... ja, du förstår vart jag vill komma?!
Mvh
Thomas
Alternativt kan du ta upp ett högt hål (som du nästan har nu i tapeten), och skjuta in en "plywoodskiva" bakom och centrera bakom hålet och dra fast med träskruv genom gipsen på respektive sida. Sen fäster du järnen genom gips och in i träskivan med träskruv.
Lite mer pyssel klart. Hoppas du är med hur jag menar?
Mvh
Thomas
Lite mer pyssel klart. Hoppas du är med hur jag menar?
Mvh
Thomas
Nu när gipset redan är sönderrivet skulle jag riva bort gips så att man kan sätta reglar att skruva elementet i och sedan lagt på en ny gipsskiva.
Därför det sitter lite överhettningsskydd och dylikt i demSwappe skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden