7 008 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Öppna upp bärande källarvägg?
Ska bygga ut min källare och undrar hur jag ska göra när jag öppnar upp en dörr i bärande ytterkällarvägg. Tänkte att man kunde regla upp runt hålet med två stående reglar och en liggandes över dom på bägge sidor och dra ihop dom med bultar igenom väggen. Sen så skär jag upp hålet och sätter en balk över hålet och två ståendes reglar under den. Skulle detta fungera eller hur gör man?
Tror nog bjälklaget går åt samma håll som takstolarna.
Om det är längsgående är det inte säkert du behöver förstärka alls. I mitt hus har man (gjort innan jag flyttade in) gjort detta utan förstärkning. Men då är öppningen längs med bjälklag, dvs det är då endast dörrens bredd där stödet försvinner på en längsgående regel.
Kan vara värt att ta dit en konstruktör för konsultation..
Om det är längsgående är det inte säkert du behöver förstärka alls. I mitt hus har man (gjort innan jag flyttade in) gjort detta utan förstärkning. Men då är öppningen längs med bjälklag, dvs det är då endast dörrens bredd där stödet försvinner på en längsgående regel.
Kan vara värt att ta dit en konstruktör för konsultation..
Källaren är byggd av block, vet ej vad för sort. Kan va hålsten. 1,5 meter av väggen är under mark och det är ett och halvt plans hus med timmerväggar som putsats i senare skede. Det är en gavelvägg. Hålet blir 1-1,5 meter i bredd. Men man kanske kan ta bort mer?
Nu låter det som om du vill ta in hela bilen!huggan skrev:
Att ta upp en öppning i gavelvägg brukar inte vara eller innebära några större problem. Takstolarnas last tas upp av långsidorna. Har du dessutom timmerstomme är den ganska stabil. Tror du kan stämpa upp väggen mitt i din tänkta öppning och sedan riva det som skall bort. Gör du sedan klart med de stående reglarna kan du säkert släppa ner stämpen och trixa dit balken. Ser inget hinder att göra öppningen större, såvida du inte hamnar under någon hjärtvägg på övre plan.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
En stämp är en kraftig stålstav med stödplattor i båda ändar. Längden kan justeras med en skruv och den används för att stödja väggar och tak när man bygger. En tillfällig pelare alltså.
Bästa svaret
Stämpa kan du göra på två sätt. Antingen river du 20 cm av väggen rakt ner och ställer in stämpen och skruvar upp den mellan stommen och golvet/sulan. Det andra alternativet är att du plockar bort någon sten längst upp i väggen så du kan sticka in en plankstump på högkant varvid du ställer en stämp inne och en ute för att trycka upp plankan. Du kan då bli tvungen att lägga en plankbit ovanpå den på högkant för förmodligen går putsen lite längre ner så du inte skadar den. Genom att stämpa garderar man sig mot sättningar när man inte säkert vet hur det ser ut. För ett fönster behövs ingen förstärkning. Nedersta stocken fungerar som syll och det är osannoligt att det är en skarv där mitt i fönstret. Men, skarven kan vara i närheten av fönstret och komma i dagen när du river väggen ytterligare. (Såvida du inte har bara en stock i bottenvarvet). Det är då det är bra att ha stämpat. Kanske behöver man sätta någon till beroende på hur stor öppningen skall bli. När man har tagit upp hålet så stort man tänkt, kan man skruva ner stämpen lite för att se om det ger efter. Tror inte du som har timmer behöver vara rädd för något sådant. Med en domkraft under stämpen kan man lyfta om det skulle vara nödvändigt. Hoppas det går att förstå. Svårt att ge råd då man inte ser hur det ser ut.
Klicka här för att svara