Jag har kört fast med grabbens sovrum!

Ångspärr och glespanel är satt i taket och snedtaket och jag är redo att börja gipsa både tak, snedtak och väggar. Det är då jag ser problemet. Eller egentligen har jag sett det länge med inte orkat...

Ytterväggen som möter snedtaket lutar utåt (sett från golvet och upp) och det lutar olika mycket. I hörnet yttervägg-yttervägg lutar det ingenting men ju längre man förflyttar sig från hörnet desto mer lutar det utåt. Någonstans i mitten av rummet börjar sedan lutningen avta något.

Följden blir att sätter jag gipsen så att jag får en snygg övergång mellan snedtak och yttervägg i hörnet där jag inte har någon lutning så får jag en rejäl glipa på 3-4 cm där det lutar som värst. Inget man enkelt kan dölja med en liten list med andra ord.

Hur gör jag nu då?

Blir det till att kavla upp ärmarna, sticksåga ut en meter långa kilar och glesa med cc30 mot ytterväggen eller finns det enklare sätt?

Kåken är bygg -46 och den sneda ytterväggen jag ska fästa gipsen mot är stående plank av rejäla dimensioner. Taket och snedtaket är som sagt redan glesat.

Sen har jag ett mindre problem. Hur hindrar man att gipsskivan glider av gipsliften när snedtak lutar 40 grader? Liften är varianten som går att luta.

mvh
Carl-Johan

Såga till kilar för att räta upp väggen med. Fäst gipsskruv i skivan som håller emot den på skivhissen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.