Ska bygga en 3x1.3 meter stor "trappa", dock bara ett steg högt.
Förutsättningarna är:
- Tjockt sten och gruslager på urberget, huset står på gjuten platta på samma underlag samt omgivande marksten (som legat helt pall i 5 år)
- Steget ska vara 18 cm högt ovan markstensytan, dvs ca 23 cm över bärlagret.

Jag tänker mig en riven betongtrappa, gillar vi den inte ska man kunna sätta klinker på den.

Frågan är: Hur enkelt och smidigt kan jag göra detta? Förslag välkomna!

Ideer hittills:
1. 23 cm betong i en form... tungt och jobbigt att blanda själv. Men snabbt att bygga rektangulär form o fylla. Väl tjockt också...
2. Form och fylla innerutrymmet utom kanterna med leca eller frigolit, armera runt/över samt gjuta ram och ca 5cm tjock ovansida. "Minigrund". Mindre betong, mer pyssel...
3. ?
4. ?
5. ?

Med reservation för att jag är en lekman på området så kan jag ge tips hur jag gjort.
Gräv ut till frostfritt djup, återfyll med singel och fyll även innerutrymmet med singel. Varför böka med frigolit eller lecablock när du har billigare alternativ i form av singel. Armera och gjut sedan som du tänkt, men jag skulle gjuta plattan tjockare än 5 cm. Snarare 8-10 cm. Tråkigt om plattan spricker om den utsätts för punktlast typ piano + 4 flyttgubbar eller annan tung leverans. Se även till att du får ett litet fall utåt så att regnvatten och snö rinner av. Annars får du en skridskobana vintertid. Sedan skulla jag klä ytan både horisontell och vertikal med en frostsäker klinker eller tunn natursten. Tänk dock på att välja en med lite struktur på ytan så det inte blir halt.

Istället för att blanda betongen själv skulle jag beställa frostsäker betong (inblandning av luftbubblor) och få utkört med betongbil, då kan de tippa direkt i din form. Brukar nå ca 10-12 m med den transportör de har på betongbilen.

Jag gjöt vår herrgårdstrapp med 3 steg, klädd med klinker på liknande sätt för 11 år sedan och den har stått pall bra.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.