1 854 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vad har jag för alternativ?
Hade en fuktskadade i fritidshuset där havsvattnet steg upp i trossbotten. Nu är allt utrivet och två stora avfuktare står där och går. Jag har nu upptäckt att det är ganska stora springor mellan en del brädor i trossbotten, det är råspont som är spikad underifrån. Så till frågan, hur går jag vidare? Vad har jag för alternativ?
Utegips på befintlig råspont under ifrån?
Eller en fasad EPS cellplast? Ny råspont?
Byggskum i springorna?
Vad hade ni gjort? Jag är lite inne på cellplasten då det bara är plats för 120mm isolering i facken och jag skulle gärna vilja ha lite bättre isolering, men är rädd för kondens (?)
Utegips på befintlig råspont under ifrån?
Eller en fasad EPS cellplast? Ny råspont?
Byggskum i springorna?
Vad hade ni gjort? Jag är lite inne på cellplasten då det bara är plats för 120mm isolering i facken och jag skulle gärna vilja ha lite bättre isolering, men är rädd för kondens (?)
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Svårt läge där, är översvämningen "unik" eller finns det chans att det händer igen ?
Då det är ett fritidshus hade jag nog funderat på om det går att på något sätt höja det och sätta det på plintar istället för att undvika framtida problem.
Då det är ett fritidshus hade jag nog funderat på om det går att på något sätt höja det och sätta det på plintar istället för att undvika framtida problem.
Redan gjort, stugan är höjd 50cm. Står i en annan tråd om detNetNut skrev:
Jag hade om råsponten är torr och fräsch bara lagt i vindpapp och sedan mineralull, om jag skulle vilja ha mer isolering skulle jag montera cellplast underifrån med skruv och stora brickor. Ta inte för mycket cellplast bara då kanske du får en husbåt om vattnet skulle stiga igen.. lol
Ett alternativ är att isolera med spray-polyuretan i facken, då blir det garaterat både tätt och isolerat ordentligt. Men som racer säger, akta dig så din stuga inte blir en flotte =)
Lycka till
Lycka till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden