Jag ska ta bort garageportar i ett gammalt garage och mura öppningen så den blir smalare. Detta behöver jag göra innan jag kan komma vidare med allt det andra.

Problemet är att det nu är minusgrader på nätterna och ganska kallt på dagen, ca 6 grader. Är det ens att tänka på att försöka "plasta" in öppningen med typ presenning och ställa en värmefläkt där för att hålla några grader?

Hur länge behöver det isf stå så?

Tacksam för hjälp.

Det bör funka ganska bra att göra så. Jag gjorde en liknande sak med våran båt för ett par år sedan när jag var tvungen att göra lite plastjobb som kräver minst 20 grader. Jag fäste upp en presenning lufttätt runt området som jag skulle jobba med och ställde in två stycken kupévärmare för att få upp temperaturen. På natten föll utomhustemperaturen till ca 4-5 grader men inne i "tältet" blev det aldrig kallare än ca 28.

Se bara till att hålla värmen ett tag innan du börjar jobba så att allt material också har fått en vettig arbetstemperatur.

OBS!!!
Vad väldigt försiktig med vanliga kupévärmare. De är inte gjorda för att köras konstant och det är risk för att de tar eld av överhettning. Se till att ha någon som sitter brandvakt hela tiden som de är igång.
Tänk också på att kupévärmare har ett överhettningsskydd (just för att de inte ska brinna) så de kommer att slå av under längre perioder då och då. Har du otur så kan ju temperaturen vid de tillfällena sjunka lite för mycket för dig.

Låter bra. Jag har en slags byggfläkt på 2 kw som jag tänkte ställa dit. Den slår av när inställd temp uppnåtts. Problemet är väl att få det så lufttätt att värmen inte bara sprutar ut....

Efter att hag murat, hur länge bör det stå så innan jag river?

Bruket skall uppnå 5Mpa tryckhållfasthet innan det är okänsligt för frysskador. Detta tar vid +20C, mindre än ett dygn. Det finns diagram som visar samband mellan temperatur och hållfasthetstillväxt. Men förutsatt att du lyckas hålla åtminstonde +10 där du murar så skulle jag säga att 2 dygn räcker, säg 3 för att vara på säkra sidan!

Jag har nu gjutit min klack och lade på plast och 10 cm isolering. Blandade betongen med varmvatten, säkert 45-50 grader. Håller knappt 10 gr runt omkring området där betongen gjutits. Gör isoleringen ngn skillnad på brinntiden eller är det fortfarande 2 dagar som gäller?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.