2 885 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Felaktigt lagt klinker utomhus
Hej!
Vi har en takterrass som skall vara klinkerbelagd. Konstruktionen är (uppifrån och ner)
- klinker
- betong, ca 50 mm
- tätskikt, bitumen
- isolering
- gjutet bjälklag
Tyvärr har byggaren lagt klinkern på ett felaktigt sätt. De har inte lagt klinkern med full täckning med fästmassa under. De håligheter som uppstår under klinkern kan då vattenfyllas, vilket i sin tur kan leda till frostsprängningar.
Detta går ej att åtgärda i efterhand. Enda sättet att åtgärda felet är att lägga om all klinker. Nu befarar jag att byggaren inte klarar detta ekonomiskt. Frågan är då vad som är mitt minst dåliga alternativ?
- Förhandla med byggaren om att jag kan betala en del av kostnaden för göra om klinkerläggningen
- Leva med felet och låta byggaren komma tillbaka och reparera de plattor som ev lossnar.
Hur stor är egentligen risken för frostsprängning?
Mvh N
Vi har en takterrass som skall vara klinkerbelagd. Konstruktionen är (uppifrån och ner)
- klinker
- betong, ca 50 mm
- tätskikt, bitumen
- isolering
- gjutet bjälklag
Tyvärr har byggaren lagt klinkern på ett felaktigt sätt. De har inte lagt klinkern med full täckning med fästmassa under. De håligheter som uppstår under klinkern kan då vattenfyllas, vilket i sin tur kan leda till frostsprängningar.
Detta går ej att åtgärda i efterhand. Enda sättet att åtgärda felet är att lägga om all klinker. Nu befarar jag att byggaren inte klarar detta ekonomiskt. Frågan är då vad som är mitt minst dåliga alternativ?
- Förhandla med byggaren om att jag kan betala en del av kostnaden för göra om klinkerläggningen
- Leva med felet och låta byggaren komma tillbaka och reparera de plattor som ev lossnar.
Hur stor är egentligen risken för frostsprängning?
Mvh N
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Klarar inte byggaren det ekonomiskt är risken stor att de inte finns kvar för att åtgärda felen när de dyker upp...
Jag är fullt medveten om att byggaren kanske inte finns kvar i framtiden. Men om risken för frostsprängning är liten är det kanske inte så stora kostnader att åtgärda. Alt, om risken är stor, så kommer man med tiden ha bytt i princip alla klinkerplattor och då kanske det är billigare att förhandla med byggaren om att göra om allt nu. Det resonemanget är bakgrunden till min fråga om risken för frostsprängning.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Alltså har du några problem eller tror du att du kommer få problem? Hur vet du att det är felaktigt monterat?
Risken för frostsprängning kan nog bara han som la ut plattorna svara på för vi vet ingenting.
Svårt att reklamera innan det visar sig något fel.
Risken för frostsprängning kan nog bara han som la ut plattorna svara på för vi vet ingenting.
Svårt att reklamera innan det visar sig något fel.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Är det inte gjort enligt monteringsanvisningarna från tillverkaren kan du reklamera. Som om man lägger takpappen fel men det läcker inte in ännu
Klicka här för att svara