2 293 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Gipsskivor på råa Leca-blocksväggar.
Har några råa Leca-blocks väggar i källaren som behöver kläs med skivor och sedan målas/tapetseras.
Två är ytterväggar murade med Weber Leca-Polyurethanskum-Leca och putsade efter konstens alla regler på utsidan. Ingen del av dessa väggar ligger under markytan. En är en innervägg i rent Leca material.
Jag tänker vanliga gipsskivor 12.5 mm med pappskikt på fram och baksida.
Snickarn vill använda "gipslim" som han kammar upp med grovtandad spackel (ungefär som när man sätter klinkergolv). Jag är tveksam till allt vatten som ska tillsättas gipset? med risken att det går in i gipsskivans pappskikt och löser upp det och skapar grogrund till svartmögel.
Har hittat lite grövre och längre Grabber gipsskruv 4.3x58mm, som jag har provat att dra i Lecan. Det sitter bra. Tillräckligt bra för att montera gipsskivor med typ 10 skruv per skiva (men naturligtvis INTE tillräckligt bra för att montera t.ex. väggkonsoler, då behövs grövre och längre Leca/lättbetongskruv)
Jag kan således skruva upp gipsskivorna direkt mot Lecan. Lecans yta är rätt skrovlig, så på så sätt får jag en visserligen oregelbunden, men dock luftspalt som ventilerar. Ett plus.
Dessutom sparar jag både material (gipslimmet är rätt dyrt) och risken för fukt och mögel. Två plus till.
Ett tredje alternativ är en "hattprofil" i plåt men det är dyrare, stjäl utrymme och krånglar till det med av elektrikern redan dragna dosor och eluttag.
Nån som provat de olika metoderna? Plus och minus?
Två är ytterväggar murade med Weber Leca-Polyurethanskum-Leca och putsade efter konstens alla regler på utsidan. Ingen del av dessa väggar ligger under markytan. En är en innervägg i rent Leca material.
Jag tänker vanliga gipsskivor 12.5 mm med pappskikt på fram och baksida.
Snickarn vill använda "gipslim" som han kammar upp med grovtandad spackel (ungefär som när man sätter klinkergolv). Jag är tveksam till allt vatten som ska tillsättas gipset? med risken att det går in i gipsskivans pappskikt och löser upp det och skapar grogrund till svartmögel.
Har hittat lite grövre och längre Grabber gipsskruv 4.3x58mm, som jag har provat att dra i Lecan. Det sitter bra. Tillräckligt bra för att montera gipsskivor med typ 10 skruv per skiva (men naturligtvis INTE tillräckligt bra för att montera t.ex. väggkonsoler, då behövs grövre och längre Leca/lättbetongskruv)
Jag kan således skruva upp gipsskivorna direkt mot Lecan. Lecans yta är rätt skrovlig, så på så sätt får jag en visserligen oregelbunden, men dock luftspalt som ventilerar. Ett plus.
Dessutom sparar jag både material (gipslimmet är rätt dyrt) och risken för fukt och mögel. Två plus till.
Ett tredje alternativ är en "hattprofil" i plåt men det är dyrare, stjäl utrymme och krånglar till det med av elektrikern redan dragna dosor och eluttag.
Nån som provat de olika metoderna? Plus och minus?
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Jag håller på just nu att sätta metallskenor på mina källarväggar. Sekundärreglar heter det har jag fått lära mig. Det är ju simpelt nu när du redan dragit el också. Eventuellt för du skaffa någon förhöjningsring till apparat och kopplingsdosorna. Det finns olika höjder på sekundärreglarna. De jag länkar till nedan är 25 mm.
exempel: https://www.optimera.se/bygghandel/...r-gips/sekundärregel-s-25-85-3800mm-006097539
Då får du en riktig luftspalt bakom och behöver inte oroa dig det minsta för fukten...
Lite mer jobb men sover gottigare på natten.
exempel: https://www.optimera.se/bygghandel/...r-gips/sekundärregel-s-25-85-3800mm-006097539
Då får du en riktig luftspalt bakom och behöver inte oroa dig det minsta för fukten...
Lite mer jobb men sover gottigare på natten.
Klicka här för att svara