Började mura grillen med tegel på frihand, men efter några skiften inser jag att det är murarsnöre som gäller, hur mycket man än använder vattenpasset drar det lätt iväg annars. Problemet är att jag bygger på en betongplatta som står på lecasockel i stensatt uteplats = kan inte sätta reglar/läkt i mark som brukligt. Skruvtvingar också svårt att få till det med. Alltså måste jag spika/skruva regel i lod i befintliga muren för att fortsätta uppåt med bättre hjälp av reglar och snören mellan dessa.

Hur fäster jag tillfälliga reglar i muren på ett bra sätt? Man vill ju inte gärna plugga. Spika i fogen kanske, men är lite rädd att spräcka den när det är nära kanten dessutom - det är ju bara en halvstensmur som är helt synlig. Lätt att få ut spik med plugg om man spikpluggar?

Två brädor på gavlarna som sticker ut lite, och en regel högst uppe och en längst nere som skruvas i brädorna, sen får din fantasi göra resten hur dom ska fästas på gavlarna kanske ett ramverk runt eller stöttor från mark mot dom

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Bra idé att fästa dem mot en"överliggare" upptill, ska försöka få till det så!

Förstår att det låter som ett icke-problem, men bra meckigt i praktiken att få det stabilt i lod o våg när det är svårt att få bra fäste nånstans.

Bräda/regel på markplattorna med tyyyyngder på, då går det att få fäste,samt snedsträvor, bara utanför fantasin som stoppar dig

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Uppföljning; insåg att mina Bessey K-Revo passade fint o inte skulle behöva ta så mycket stryk bara man inte blandade bruket för löst (= mindre hamnar där det inte ska). Gick finfint med snöre runtom! Byggprojekt med Bessey K-Revo klämmor, murslev, bruk och snöre runt en halvfärdig tegelmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.