10 244 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Hur mycket tid/pengar för att bila bort betong
Har en nuvarande betongaltan, i anknytning till vardagsrummet, vi ska bygga vinterbonat uterum på men vill bila ur betongfundamentet för att kunna isolera och lägga golvvärme och uterummet på det (Alu-pulpet med glas/glastak från Willab).
Detta för att vardagsrumsgolvet och uterummets golv ska vara på samma plan.
Några frågor:
1. Nuvarande betongfundament är 80cm högt från mark. Hur mycket måste jag bila bort för att få plats med isolering, golvvärme, flyta, ytskikt mm? Måste jag bygga 20-30cm högt om jag har en så pass tjock betongplatta redan?
2. Hur lång tid tar det på ett ungefär att bila bort 400x300x20 cm av betongen, inkl eventuell armering?
3. Ungefärlig kostnad på arbetet om man lejer ut det (Inom Sthlm)?
Några frågor:
1. Nuvarande betongfundament är 80cm högt från mark. Hur mycket måste jag bila bort för att få plats med isolering, golvvärme, flyta, ytskikt mm? Måste jag bygga 20-30cm högt om jag har en så pass tjock betongplatta redan?
2. Hur lång tid tar det på ett ungefär att bila bort 400x300x20 cm av betongen, inkl eventuell armering?
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Jag kan inte tänka mig att det är en platta som är 80cm homogen betong. Det måste vara en platta som är gjuten på någonting (singel?). Denna platta kan väl vara 10-20cm tjock. Så när du bilar bort den har du väl löst problemet. Gör ett provhål först så du vet vad som finns under och hur tjockt det är.D DarrenB skrev:Har en nuvarande betongaltan, i anknytning till vardagsrummet, vi ska bygga vinterbonat uterum på men vill bila ur betongfundamentet för att kunna isolera och lägga golvvärme och uterummet på det (Alu-pulpet med glas/glastak från Willab).
Några frågor:
Jo. Det är en betongklump. Det är en föredetta garageramp av betong som man sedan gjutit över för att skapa en betongaltan.P Per i Hamrånge skrev:Jag kan inte tänka mig att det är en platta som är 80cm homogen betong. Det måste vara en platta som är gjuten på någonting (singel?). Denna platta kan väl vara 10-20cm tjock. Så när du bilar bort den har du väl löst problemet. Gör ett provhål först så du vet vad som finns under och hur tjockt det är.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Ja då blir det ju jobbigt. Har ingen aning om vad det skulle kosta. Antingen hyr du en bilmaskin och sliter livet ur dig, eller så plockar du fram plånboken och anlitar en firma med rejäla grejer.D DarrenB skrev:
Jag har med hyrmaskin bilat bort en 4x2m 0,3m tjock platta. Det går men är slitigt.Tog några dagar. Om det är görbart att bara hyvla av 20cm på din 80cm platta vet jag inte. Men bilmaskin är ju inget precisioninstrument direkt. Det kan lika gärna bli dubbelt så mycket som åker av.
Tänk också på att det blir mycket betongkross som måste tas om hand. Deponi kan kosta pengar.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om det verkligen är homogent. men det låter väldigt konstigt. Även en ramp gjuter man inte homogen. Så skulle jag gissa att rätt metod är en rivningsnaskin. En bilningsmaskin monterad på liten grävmaskin.
man skulle möjligen kunna fundera på om det blir bättre med diamantsågning. Typ såga 20 cm djupa snitt i ett rutnät och knacka bort kuberna.
Gissar 20 - 60 000. Och på det en transportkostnad och tippningsavgift.
man skulle möjligen kunna fundera på om det blir bättre med diamantsågning. Typ såga 20 cm djupa snitt i ett rutnät och knacka bort kuberna.
Ska man såga så är det bara att hyra en golvsåg så fixar man rutnätet över en helg.H hempularen skrev:Om det verkligen är homogent. men det låter väldigt konstigt. Även en ramp gjuter man inte homogen. Så skulle jag gissa att rätt metod är en rivningsnaskin. En bilningsmaskin monterad på liten grävmaskin.
Klicka här för att svara