Bygger våtutrymme i trä. Spåntade bräder med gips i golv o väggar. Våtrumsmatta på golv resp vägg.
Vilken av dessa två konstruktioner rekommenderas?
Två konstruktionsritningar jämför gips och våtrumsmatta i ett våtutrymme med trägolv och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Jag hade satt en regel under hörnet mellan golvreglarna så att det inte sviktar. Men varför inte golvspån istället för bräder?

• Schematisk ritning av golvkonstruktion med golvreglar och stödregel under hörn.
    Skapa konto
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Tack! Tror du att det sviktar, jag har 28x120mm bräder i golvet och regelavstånd 600mm?

Min fundering är mera om det har någon betydelse om golvet läggs före vägg eller tvärtom?

PS Det är ett sommarhus som kallställs på vintern, därför inte spånskiva.

P
Det lilla som sviktar kan ha betydelse för tätskiktet. Men du kanske kör plastmatta, så då är det kanske inte något problem. Annars kommer det spricka upp i kanten.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det lilla som sviktar kan ha betydelse för tätskiktet. Men du kanske kör plastmatta, så då är det kanske inte något problem. Annars kommer det spricka upp i kanten.
Japp. Det är plastmatta som gäller, men jag kan som tur är ännu sätta in kortlingar. Man vet ju inte vad framtiden vill ha som ytbeläggning!
Öppet golv med plastmatta och synlig rörinstallation, kortlingar och en avloppsanordning i ett pågående byggprojekt.

Du har ingen åsikt om golv resp vägg innerst i hörnet?

• Ritning av badrumsplan med mått, inkluderar diskbänk, duschkabin, handfat och WC.
    Skapa konto
Redigerat:
Magnus E K
Jag kan ha fel, men jag tror det normala är att man lägger golvet först innan väggen, om inte annat av praktiska skäl (lättare att jobba vidare med väggen när man har en plan yta att stå på).

Vad är det för något spännande på avloppet längst till vänster i bild?

REDIGERING: Jag ser nu att det går vidare till till köket. Det är nog en synvilla att det ser ut att gå nedåt.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Jag tror inte det spelar någon roll vilken variant du kör på. Vi körde ditt vänstra alternativ när vi renoverade i fjällstugan, mest för att golvet var fuktskadat, men inte väggarna, så väggarna fanns redan när vi lade nytt golv. Lägg plastmattan före väggbeklädnaden bara.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag tror inte det spelar någon roll vilken variant du kör på. Vi körde ditt vänstra alternativ när vi renoverade i fjällstugan, mest för att golvet var fuktskadat, men inte väggarna, så väggarna fanns redan när vi lade nytt golv. Lägg plastmattan före väggbeklädnaden bara.
Bara för att få lite omväxling så har jag gjort vänstra modellen i köket och högra i badrummet, inga innerväggar än, ska dra elrör där o i taket först.

P
Jag ser en grej till. Du har inget upplag fler golvet som sitter fast i gavlarna. Det kan göra att de kalvar ut med tiden. Precis den lösningen var det i vårt hus och det hade rört sig några cm på mitten. Du kan ju lösa det med koetlingar också.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
lärjungen
Öppen golvkonstruktion med synliga reglar, isolering och rörarbete markerat med röda ringar där extra stöd behövs.
Skapa konto

I den röda ringen behöver du definitivt en regel för att ge golvet stöd. Likadant i motsatt ände. Annars kommer det svikta.

Angående din huvudfråga: Golvet först. Blir framförallt enklare att jobba med väggarna när man har nåt att gå på.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Jag ser en grej till. Du har inget upplag fler golvet som sitter fast i gavlarna. Det kan göra att de kalvar ut med tiden. Precis den lösningen var det i vårt hus och det hade rört sig några cm på mitten. Du kan ju lösa det med koetlingar också.
lärjungen lärjungen skrev:
[bild]
I den röda ringen behöver du definitivt en regel för att ge golvet stöd. Likadant i motsatt ände. Annars kommer det svikta.

Angående din huvudfråga: Golvet först. Blir framförallt enklare att jobba med väggarna när man har nåt att gå på.
Ni har så rätt så båda två! Men bilden är lite "gammal", jag har lagt in stöd vid den gavelväggen liksom de övriga kortväggarna och mellan reglarna i badrummet...allt är inte dokumenterat i bild, men jag rev upp isoleringen och gjorde så det finns stöd runtom.
Tack i alla fall! Nu har jag golv i båda rummen att gå på, det känns skönt att inte behöva vara skraj för att trampa fel. Nu ska en rullställning in så isoleringen i taket går enkelt att göra. Kommer även att sänka taket med ett lager 45x95mm reglar cc 1200mm plus ett elinstallationslager 45x45 cc600. Takhöjden blir då 2400mm = gipsskivehöjden.

Renoveringsprojekt med öppet golv och synliga avloppsrör mellan golvreglar.
Skapa konto
Renoverad golvkonstruktion med nya trästöd och synliga avloppsrör under pågående byggnadsarbete.
Skapa konto
Konstruktionsbild av ett golv under renovering med träreglar och isolering samt VVS-installationer.
Skapa konto

• Vy från ovan på en pågående VVS-installation med gråa och bruna rör i en husgrund under konstruktion.
    Skapa konto
  • Inredning under konstruktion med nylagda trägolv och oisolerade träväggar med stödreglar.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.