Hej

Håller på och ska gräva ner färdiggjutna plintar. Stolpskon är 90 bred. Balkarna är 115×115.
Finns väl 2 alternativ, kapa den ena järnbiten som sticker upp och fäst från ett håll ELLER "gröpa ur" bjälken så att man istället fäller in järnbiten i balken.
Eller har någon annan någon bättre idé?

Tack på förhand
Mvh

• Gilla
Landanland och 1 till
  • Laddar…
P
Lägga en 90 regel i stolpskon och sen fästa den 115 regel i den?

Erik_Hansson skrev:
Lägga en 90 regel i stolpskon och sen fästa den 115 regel i den?
Ja, det skulle ju funka.
Då kan jag lägga några 90 reglar liggandes över alla 6 plintar och sedan dessa 115 på.
Fästa 115-balken med vinkeljärn i 90-regeln eller vad rekommenderas?

Är det inte en 115x115 limträstolpe du vill fästa in? I så fall är den bästa lösnngen att såga av ena järnet med hjälp av en vinkelslip med kapskiva. Stolpen måste ha ordentligt stöd undertill med endast syllpapp mellan plint och stolpe. Trä klarar betydligt större tryck i fiberriktningen än tvärs fibrerna. En 115x115 stolpe i limträ som är 2,5 m hög klarar en last runt 13 ton, det gäller att resten gör det också.

J justusandersson skrev:
Är det inte en 115x115 limträstolpe du vill fästa in? I så fall är den bästa lösnngen att såga av ena järnet med hjälp av en vinkelslip med kapskiva. Stolpen måste ha ordentligt stöd undertill med endast syllpapp mellan plint och stolpe. Trä klarar betydligt större tryck i fiberriktningen än tvärs fibrerna. En 115x115 stolpe i limträ som är 2,5 m hög klarar en last runt 13 ton, det gäller att resten gör det också.
Pratade med den lokala bygghandeln idag och jag jackade ur i balken och fällde in den i träet istället. Ingen större skillnad (enligt deras uträkning iaf)
Tack

Skillnaden kan vara marginell, men det är principiellt fel när det gäller bärande stolpar.

• Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
Jag ar lite i samma sita som dig nu. Vad gjorde du for att losa problematiken?

P Pappa1986 skrev:
Pratade med den lokala bygghandeln idag och jag jackade ur i balken och fällde in den i träet istället. Ingen större skillnad (enligt deras uträkning iaf)
Tack

J justusandersson skrev:
Skillnaden kan vara marginell, men det är principiellt fel när det gäller bärande stolpar.
Vad klarar stolpskon på den fårdiggjutna plinten för vikt tror du? Jag skulle gissa att den inte klarar 12 ton, men det är bara en gissning.

a andra sidan star stolpen "pa" syllpapp och betongen, sa den fungerar mest som en stabilisator kan jag tanka mig.

A Avle skrev:
Vad klarar stolpskon på den fårdiggjutna plinten för vikt tror du? Jag skulle gissa att den inte klarar 12 ton, men det är bara en gissning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.