6 680 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Infästning limträbalk i stolpsko
Hej
Håller på och ska gräva ner färdiggjutna plintar. Stolpskon är 90 bred. Balkarna är 115×115.
Finns väl 2 alternativ, kapa den ena järnbiten som sticker upp och fäst från ett håll ELLER "gröpa ur" bjälken så att man istället fäller in järnbiten i balken.
Eller har någon annan någon bättre idé?
Tack på förhand
Mvh
Håller på och ska gräva ner färdiggjutna plintar. Stolpskon är 90 bred. Balkarna är 115×115.
Finns väl 2 alternativ, kapa den ena järnbiten som sticker upp och fäst från ett håll ELLER "gröpa ur" bjälken så att man istället fäller in järnbiten i balken.
Eller har någon annan någon bättre idé?
Tack på förhand
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är det inte en 115x115 limträstolpe du vill fästa in? I så fall är den bästa lösnngen att såga av ena järnet med hjälp av en vinkelslip med kapskiva. Stolpen måste ha ordentligt stöd undertill med endast syllpapp mellan plint och stolpe. Trä klarar betydligt större tryck i fiberriktningen än tvärs fibrerna. En 115x115 stolpe i limträ som är 2,5 m hög klarar en last runt 13 ton, det gäller att resten gör det också.
Pratade med den lokala bygghandeln idag och jag jackade ur i balken och fällde in den i träet istället. Ingen större skillnad (enligt deras uträkning iaf)J justusandersson skrev:Är det inte en 115x115 limträstolpe du vill fästa in? I så fall är den bästa lösnngen att såga av ena järnet med hjälp av en vinkelslip med kapskiva. Stolpen måste ha ordentligt stöd undertill med endast syllpapp mellan plint och stolpe. Trä klarar betydligt större tryck i fiberriktningen än tvärs fibrerna. En 115x115 stolpe i limträ som är 2,5 m hög klarar en last runt 13 ton, det gäller att resten gör det också.
Tack
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skillnaden kan vara marginell, men det är principiellt fel när det gäller bärande stolpar.
Klicka här för att svara
