Hej
Har fått tag i en h-balk på ca 390cm. Tänkte sätta den i taket på mitt garagebygge. Vet någon hur mycket 3 takstolar pallar? Eller ska man förstärka på något vis. Blir väll att hänga den under 3 takstolar. Har inte jättekoll på dimension på takstolarna. Men tror det är nå standard. 45 kanske?.
Tack på förhand
Har fått tag i en h-balk på ca 390cm. Tänkte sätta den i taket på mitt garagebygge. Vet någon hur mycket 3 takstolar pallar? Eller ska man förstärka på något vis. Blir väll att hänga den under 3 takstolar. Har inte jättekoll på dimension på takstolarna. Men tror det är nå standard. 45 kanske?.
Tack på förhand
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det beror lite på vad som ska hängas i balken sen. Dock skulle jag säga att takstolarna inte klarar av värst mycket.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Kolla med takstolstillverkaren hur mycket du skulle kunna belasta dem med. Då får du det exakta svaret 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tvivlar också på att det är en framkomlig väg. En 390 mm hög HEA balk väger 125 kg/m, dvs 150 kg per fästpunkt bara i egenvikt. Fackverkstakstolar brukar vara dimensionerade för en utbredd last på underramstängerna på 50 kg/kvm. Vad maximala punktlasten är kan bara takstolstillverkaren svara på, men jag tror inte det blir användbart. Du bör nog fundera på en pelarstödd lösning i stället.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
@justusandersson
Nu har du nog nallat på nubben, det är väl längden på 390 cm som omnämns ovan?
Men det hade dock varit bra om det nämndes vilken profil som avses också
Nu har du nog nallat på nubben, det är väl längden på 390 cm som omnämns ovan?
Men det hade dock varit bra om det nämndes vilken profil som avses också
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej jag har inte nallat på nubben. Tänker inte dricka någon heller idag. Men visst har du rätt, det står 390 cm inte mm som jag slarvigt läste. Men det ändrar inte särskilt mycket i sak. Det är ingen bra idé att hänga en stålbalk (som ska fungera som lyftanordning) i en fackverkstakstol som inte är konstruerad för det ändamålet.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Klokt! Skojade bara lite, blir ingen här heller!J justusandersson skrev:Nej jag har inte nallat på nubben. Tänker inte dricka någon heller idag. Men visst har du rätt, det står 390 cm inte mm som jag slarvigt läste. Men det ändrar inte särskilt mycket i sak. Det är ingen bra idé att hänga en stålbalk (som ska fungera som lyftanordning) i en fackverkstakstol som inte är konstruerad för det ändamålet.
Sen så skulle ju faktiskt en 390 mm stämma in på en HEA400, så din tolkning kan ju vara rätt och enheten fel. Men samtidigt låter det lite väl rejält för mopeder etc.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja HEA 400 är naturligtvis helt orimligt. Det är vettigare med en IPE profil. Nu är det länge sedan jag mekade med bilar men en lyftförmåga på minst 300 kg tror jag är lämplig.
Om man inte sätter stöd på balken är det bättre att slänga upp en träregel på takstolarna och lyfta i den för att iallafall slippa egenvikten av balken.
Sätter man dit balken och bara låter den hänga i takstolarna är det lätt att glömma att balken inte är svaga punkten och man lyfter nåt tungt på riktigt och allt rasar.
/ATW
Ps finns det inte nån historia om grunder/lerfötter ds
Sätter man dit balken och bara låter den hänga i takstolarna är det lätt att glömma att balken inte är svaga punkten och man lyfter nåt tungt på riktigt och allt rasar.
/ATW
Ps finns det inte nån historia om grunder/lerfötter ds
Tack för alla svar. Jag får nog tänka om lite här. Är nog dumt att slänga upp balken och riskera något. Har en bekant som också bygger garage. Han har slängt upp 2 stockar i taket för att balken ska hänga i den. Men det blir nog lite overkill för mig. Får se hur jag löser det.
Utan att veta om läget för just dina takstolar så klarar takstolarna mer vikt än man kan tro. Fråga din tillverkare så får du veta.2 2hjul skrev:
Klicka här för att svara

