Vi har en diskussion hemma angående renovering av badrum. Frun menar att hennes vännina fått sitt gamla badrum renoverat med fibercement och därmed även fått ett våtrumsintyg utfärdat. Detta är jag väldigt tveksam till..Men alldeles oavsett det är jag intresserad av att förstå hur fibercement påverkar alternativt ej påverkar tätskiktet...? Blir det ett "bättre" (tätare) badrum av att kläs in med fibercement eller är det endast kosmetika...?

Under en period så var det inte tillåtet att använda vanligt kartongbelagd gips vid badrumsrenovering. Då krävdes någon form av annan skiva, och initialt användes då fibercementskivor, för att senare ersättas av andra våtrumsskivor, bl.a. gipsskivor med fiberytskikt.

Det har aldrig påverkat tätskiktet.

Mikrocement skulle det tydligen vara (inte fibercement)....men funderingen är densamma, påverkas tätskiktet (positivt)?

Microcement är ett ytskikt och inte ett tätskikt och bör därför inte påverka certifieringen överhuvudtaget är min killgissning iaf...

Sant. fast det verkar som man sätter ett tätskikt ovanpå gamla klinker o kakel o sen kör på med mikrocement. Och då blir det godkänt tätskikt.

• Gilla
bifrost
  • Laddar…
S sepani skrev:
Sant. fast det verkar som man sätter ett tätskikt ovanpå gamla klinker o kakel o sen kör på med mikrocement. Och då blir det godkänt tätskikt.

Då blir det dubbla tätskikt.

Låter galet med nytt tätskikt på kaklet för att sedan sätta nytt ytskickt

Fast kanske inte om man har ett ”gammalt” badrum med kasst tätskikt? Och utan våtrumsintyg?

Nej, man sätter inte nytt tätskikt på bef kakel, misstänker man att tätskiktet är kass river man ner allt innan och börjar om på nytt. Precis som vanligt i ett gammalt badrum. Finns inga skillnader mellan kakel eller microcement i den processen.
Man chansar inte med risken att få dubbla tätskikt.
Som sagts ovan, microcement påverkar inte våtrumsintyget varken mer el mindre jämfört med kakel/klinker

• Gilla
Bagarn1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.