3 170 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Finbetong som grovbetong ell dylikt...
Tja!
Tänkte om någon här har koll på om/hur det skulle gå att använda finbetong till annat än 0-100mm dimensioner?
Försökt googla för info om det skulle gå att dryga ut med exempelvis mer cement och 8-16 för att få den mer som grovbetong, men hittar ingenting om det.
Har runt 10 säck som blir oanvända, då vi kommer beställa leverans av betong till det projektet istället..
Nu har jag däremot ett fundament jag behöver gjuta för en belysningsstolpe och det skulle ju varit otroligt behändigt att samtidigt bli av med dessa säckar finbetong som bara ligger ivägen....
-Andress
Tänkte om någon här har koll på om/hur det skulle gå att använda finbetong till annat än 0-100mm dimensioner?
Försökt googla för info om det skulle gå att dryga ut med exempelvis mer cement och 8-16 för att få den mer som grovbetong, men hittar ingenting om det.
Har runt 10 säck som blir oanvända, då vi kommer beställa leverans av betong till det projektet istället..
Nu har jag däremot ett fundament jag behöver gjuta för en belysningsstolpe och det skulle ju varit otroligt behändigt att samtidigt bli av med dessa säckar finbetong som bara ligger ivägen....
-Andress
Du behöver väl inte googla för att dryga ut med 8-16. Det är ju bara en betongklump du skall gjuta, så det går säkert fint att bara spetsa betongen med lite 8-16clain skrev:
Tja!
-Andress
Tänkte väl Om hållbarheten skulle försämras drastiskt ifall jag gjuter tjockare än de allmänt rekommenderade 100mm för finbetong.GoC skrev:
Samt om det var något blandningsförhållande jag borde tänka på?
Fast det är ju sant att det bara är en osynlig betongklump som skall gjutas..
Det ställs ju inga högre hållfasthetskrav på en sådan betongklump. Så ös i lite singel och blanda, kommer helt säkert bli fullt tillräckligt starkt.clain skrev:
Klicka här för att svara