Hej!

Jag totalrenoverar en enplans tegelvilla byggd 1960.

Huset har uppvärmd källare genom vattenradiatorer. Bjälklaget mellan källare och våningsplanet ovan består av råspont i golv och tak, vindpapp och cutterspån som isolering.

Tanken är att lägga golvvärme och ekparkett ovanpå råsponten.

Är det något speciellt jag bör tänka på?

Alla goda råd är välkomna!

Renoveringsprojekt av enplans tegelvilla, tomma rum med synligt råspontgolv och träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför ta bort kutterspånet?
Jag hade definitivt låtit det vara kvar.

ja precis som du nämner är min grundtanke att låta det vara som det är. Men sen har jag sett flera fall där man tagit bort det och lagt ny isolering istället vilket gjort mig osäker.

Finns det några nackdelar med att låta det vara och finns det några enorma vinster att byta ut mot modern isolering?

Magnus E K
Enda nackdelen jag kan komma på är att det brinner bra, och att det förmodligen är möjligt att få bättre ljuddämpning. Men för värmens skulle har det ju ingen som helst betydelse så länge båda våningarna har någon form av uppvärmning. Och om man stänger av värmen helt i källaren är det en fördel att det läcker lagom med värme från ovanvåningen så att det inte så lätt blir minusgrader där nere. (Har samma konstruktion i mitt hus, men snålar på värmen där nere.)

• Gilla
gurrisburris och 3 till
  • Laddar…
Har ett 70-talshus med källare och våning likt vad du beskriver. Även detta bjälklag är spån-fyllt.
Vi har börjat med att renovera våningen men ska så småningom börja med källaren. När vi väl gör det har jag tänkt att dra in en del el i bjälklaget och belysning i bjälklaget, och kommer i samband med det att ta bort spånet och ersätta med annan isolering. Varför? På något sätt känns det olustigt med spånet ur en brandsynpunkt. Samtidigt som bjälklaget likt väl är i trä. But still.

Renoverade ett litet hemmakontor; cirkus 4m2, här på undervåningen. Gjorde samma sak då med att dra el i bjälklaget och tog bort spånet. Satan i gatan vad mycket spån det är - bara på denna lilla yta. Vågar knappt tänka på hur mycket spån det kommer va när vi gör gillestugan på 30 kvadrat...

• Gilla
parnorr
  • Laddar…
Spån har högre densitet och bör likt stenull kontra glasull dämpa ljud bättre.
Dessutom är det fuktbuffrande!
Ser bara fördelar jämfört med modern isolering om man inte har stora behov av värmeisolering.

• Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Spån har högre densitet och bör likt stenull kontra glasull dämpa ljud bättre.
Dessutom är det fuktbuffrande!
Ser bara fördelar jämfört med modern isolering om man inte har stora behov av värmeisolering.
Huddingebo, jag är också huddingebo. Bara litet kul sammanträffande :)

Menar du att stenull är bättre än glasull?

Vad menar du med fuktbuffrande?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Huddingebo, jag är också huddingebo. Bara litet kul sammanträffande :)

Menar du att stenull är bättre än glasull?

Vad menar du med fuktbuffrande?
https://hallahus.se/renovera/stomme...produkt från,ett alternativ främst i bjälklag.
Det har förmågan att ta upp och avge fukt och gör bjälklaget mer tåligt mot årsvisa variationer av fukt i källare eller på vindar.
Om din källare alltid är torr så har du ingen större nytta av den egenakapen.
Stenull ska ha aningen bättre ljudisolerande egenskaper iom högre densitet, sägs det.

Jag har det i alla inneväggar och glasull med bättre lambdavärden i ytterväggarna.

D Daaaaaniel skrev:
Har ett 70-talshus med källare och våning likt vad du beskriver. Även detta bjälklag är spån-fyllt.
Vi har börjat med att renovera våningen men ska så småningom börja med källaren. När vi väl gör det har jag tänkt att dra in en del el i bjälklaget och belysning i bjälklaget, och kommer i samband med det att ta bort spånet och ersätta med annan isolering. Varför? På något sätt känns det olustigt med spånet ur en brandsynpunkt. Samtidigt som bjälklaget likt väl är i trä. But still.

Renoverade ett litet hemmakontor; cirkus 4m2, här på undervåningen. Gjorde samma sak då med att dra el i bjälklaget och tog bort spånet. Satan i gatan vad mycket spån det är - bara på denna lilla yta. Vågar knappt tänka på hur mycket spån det kommer va när vi gör gillestugan på 30 kvadrat...
Tar du bort spånet underifrån??

Jag renoverade ett kök i våras, la in vattenburen golvvärme bla. Bjälklaget riktades/förstärktes innan jag la spårade spånskivor. Allt spån i bjälklaget flyttades tillfälligt för att kunna dra el och vatten, men allt spån las sedan tillbaka. Under köket finns tvättstugan och det är rätt skönt att tvättmaskinen kan centrifugera där nere utan att det ens hörs i köket.

Jag råder er alltså att behålla/återanvända spånet som isolering.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Spån brinner inte med någon större hastighet då den är ganska kompakt och inget syre kommer till. Skulle det brinna såpas ordentligt att det har bränt igenom golvspånskivan och börja glöda i spånet är nog huset ganska förlorat.
Behåll spånet då det är ganska ljudisolerade.

Jag ställer mig till skaran som säger behåll spånet. Möjligtvis att spånet sjunkit ihop lite med åren så att du får en luftspalt mellan golv och isolering, så har du ändå råsponten uppriven kanske det snarare är läge att köpa mer kutterspån och fylla på med. Annars, låt det vara.

@Daaaaaniel Du anar inte. Jag rev ut en hel trossbotten i ett hus från -29, ca 70 kvm (pga omfattande skador). Jag slutade räkna efter ca 30 sopsäckar spån. Spån i kläderna, i håret, i ÖRONEN. Spån som sitter kvar efter man tvättat kläderna... Sedan sägs det vara mycket trevligare när det är hyvel- eller kutterspån. Inte som här, där det var grovt sågspån blandat med musbon. Jag har bytt mot lösull cellulosa...

• Gilla
kest
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.