Jag hittade en fin tråd om detta, men den var så lång och hade lite för mycket diskussioner, så jag startar en ny.

Ska bygga en icke bärande innervägg i vardagsrummet och önskemålet är att ha vinklade sidor istället för rätvinklade. Har sett en del på youtube och flesta verka tillverka "kilar" för att täcka tomutrymmet och enligt bilden nedan ska en kil också användas. Behövas det verkligen? Med eller utan OSB...

Hur lappar man i ihop hörnen sen? Dvs trubbiga hörnan? Används pappersremsa och spackel?

Skiss av icke bärande innervägg med vinklade sidor, visar användningen av kilar och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tänkte jag på montering av kortlingar eller stående reglar, i det fall vinkeljärn kan används. Varför inte använda kapade reglar som "vinkeljärn" och fästa dem i syllen och sen fästa regeln på den (istället för vinkeljärn). Det är sparsamheten som pratar.... men det bör väl vara samma. Dock att det kräver lite kapningar?

Skiss av en icke bärande innervägg med reglar, kilar och syll för vinklade sidor.
Skapa konto

En tredje fråga. Under syllen, ska man använda något "syllmaterial" som ljudisolerande eller är det bara trams?

//V

Med bara gips behövs det nog något i hörnet ... Enklast måste det la vara att snedställa klingan på cirkelsågen och klyva två 45x70-regel på längden, istället för att ha två reglar och två kilar som på bilden ...

Vinkeljärnen kostar ju inget att köpa, tiden du sparar på att använda dem är värt det ...

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Håller med Dan. Du behöver något i hörnet där skivorna möts.

När det gäller kortlingarna beror det lite på. Ska de vara till något speciellt, t.ex. dörrkarm eller fönster, så skulle jag nog se till att de sitter ordentligt, dvs inte fel att ha vinkeljärn. I annat fall tror jag egentligen inte att du behöver kortlingar. Skivorna är tänkta att ta upp krafter i sidled och skjuvningar.

Bra att tänka på för utstående hörn kan vara att spackla in en metallist för hållfastheten.

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Toppen då vet man det. Nu får man fundera om det är värt att göra det eller inte.

Tackar för svar.

Nu har man kommit en bit på vägen och den värsta är över.

Syllen kapade man i 45° istället för 22,5°. Det knepiga var att få regeln i taket i lod.

När allt kom upp, skulle hörnen fixas. Jag skapade en kil och med dagens 70 regel, så krävdes det lite trolleri. Man måste kapa den från 70 -> 30 mm och sen snedkapa 45°. Notera att allt gjorde med en Ryboib18V cirkelsåg... det tog tid.

När kilen kom upp, då var det bara att sätta fast den. Lite hyling krävdes pga stående reglen var lite skev. Men det löste sig med tvingar och lite skruvar på sidan. Nästa perfekt fit... det blev liiite porrig när man kilade in kilen =).

Kapad träregel med snedskärning på 45 grader på en byggarbetsplats, med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Träregel markerad för kapning på 45 grader, placerad på arbetsstöd framför en cirkelsåg utomhus.
Skapa konto
Träkil kapad i olika vinklar med en Ryobi cirkelsåg, placerad mot oskarp bakgrund med verktyg.
Skapa konto
Träreglar i vinkel snidade för en byggprojekt, verktyg och byggmaterial synliga på golvet.
Skapa konto
En träkonstruktion med en välkapad kil i hörnet och synliga skruvar som visar anpassningsarbetet vid byggprojektet.
Skapa konto
Träkonstruktion där en regel skär mot en annan i en vinkel, med vinkeljärn och skruvar, spåne på golvet.
Skapa konto

Tack för råden!

Just det... jag var snål... köpte bara vinkeljärn till de ställen som blev svår att skruva. Sen skråskruvade jag på flesta ställen.

• Gilla
MasterP och 2 till
  • Laddar…
Kul med en uppdatering! Hörnet ser ut att bli bra :)

Det blev jättebra. Ett jäkla mätande dock och raka reglar är ett måste. Nu har man dock "hit a snag". Skulle se över lite saker att köpa till inför spackling och upptäckte, hur tusan gör man här... Ska man bara fylla med spackal och plana ut? Så enkelt kan det väl inte bara... det är väl 5-8 mm på höjd på vissa ställen och det är väl en glipa på 3-4 mm beroende på ställe. Regeln var kankse lite för stor och har liksom buktat utåt på två axlar... skulle ha kapa den 2 mm mindre, men nu blev det så...

Litw tips och råd, vore toppen,

Gipsvägg bredvid OSB-skiva med en synlig glipa och skruvar, indikerar behovet av spackling.
Skapa konto
Gipsskiva och OSB-skiva monterade på vägg med synlig skarv och glipor som behöver spacklas.
Skapa konto

Bonus bild... OSB är på plats och lite mer gips.
Närbild på en osjämn skarv mellan två OSB-skivor som behöver spackling.
Skapa konto
Hörn med nyinstallerade OSB-skivor och en buktning där skivorna inte är helt i linje; arbetsstege syns till vänster.
Skapa konto
Hörn av ett rum under renovering med OSB-skivor på väggarna, en stege och verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Jag antar att det är den smala gipsremsan som ligger 5-8mm längre in och 3-4 mm ifrån den gamla väggen?

5-8 mm går att spackla upp. Om det är c:a 6mm kan det ju annars kanske gå att fylla med renoveringsgips först.
Annars är det bara att fylla upp med spackel :) Det kan nog behöva göras i flera steg. Viss risk för att det spricker lite längre fram, dock. Du kan sätta väv över (som man brukar göra med takgips, när det inte finns några fasade kanter för spackling), så borde det hålla mycket bättre och brukar bli väldigt slätt och fint. Om du tänkt tapetsera över, så är det också mindre känsligt, förstås, men det ser ut som att allt är målat i övrigt.

Ett enklare alternativ är förstås att acceptera att den inte är på samma nivå och fylla de 3-4mm mellan med målarfog. Målarfogen kommer att ta upp en del rörelse och du slipper förhoppningsvis sprickor, men får istället en nivåskillnad.

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Har spacklat och slipat och spacklat i en vecka eller så. Har nu börjat att titta på dörrkarmen. Jag har skaffat en 118 mm dörrkarm. Enligt 2x gips och 2x osb + 70 regeln. Perfa... Men när jag skulle se över infästningen så märkte jag att hålen är lite... Off?

Hålen till karmen går precis in i regeln ytterkant... Vad har jag gjort fel...

Måttband visar avståndet mellan en dörrkarms hål och kanten av en träregel, hålen är placerade för nära kanten.
Skapa konto

Jag tror inte att du har gjort något fel, utan den gamla infästningen passar nog helt enkelt inte din uppregling. Isf behöver du fästa in på nytt, och plugga (om de är stora) och spackla de gamla hålen.

Förstår inte riktigt vad översta bilden visar, men jag antar att det är utsidan på karmen? Var den fastsatt med en spik i det lilla hålet? Det i särklass enklaste sättet att få karm och dörr att bli raka och bra är att använda karmskruv.

Tswl Tswl skrev:
Jag tror inte att du har gjort något fel, utan den gamla infästningen passar nog helt enkelt inte din uppregling. Isf behöver du fästa in på nytt, och plugga (om de är stora) och spackla de gamla hålen.

Förstår inte riktigt vad översta bilden visar, men jag antar att det är utsidan på karmen? Var den fastsatt med en spik i det lilla hålet? Det i särklass enklaste sättet att få karm och dörr att bli raka och bra är att använda karmskruv.
Tack för förklaringen.

Den överta bilden är på utsidan av en karm. Här är insidan.
Inpackad dörrkarm med förborrat försänkt hål och skyddande plastfolie
Skapa konto

Karmen är förborrad med 14mm försänkt hål och sen den lilla 5 mm hålet (det man ser). Jag vågar inte öppna förpackningen utifall jag skulle behöva returna den.

Så om jag har förstått dig rätt... jag pluggar (spackla eller vad nu det kan vara) dessa 14 mm (rödpil )och sen gör nya hål i karmen (blå pil)?

Förborrad dörrkarm i förpackning med röd pil på 14mm hål och blå pil på 5mm hål.
Skapa konto

På tal om karmskruv... jag är helrookie med att sätta upp dörr... ska man ta karmhylsa istället för karmskruv? Jag har hört att centrering av karmskruv är apsvårt för en första gångaren....

Det blir bara 5-6mm från kanten på regeln i bästa fall? Då behöver du flytta hålet så som du ritade. De flesta karmar jag sett har hålen placerade så att de döljs när dörren är stängd, så det kanske ser lite mindre rent ut, men det är nog enda nackdelen jag kan se (förutom att det alltid gör lite ont i en när man ska borra eller såga i något som är helt nytt från fabrik).

När jag ser karmen på bilden ser det ut som att det skulle kunna finnas en smalare karm till samma dörr..? Då kan du få hålen mer centrerade på regeln. Då får du istället sätta dit en extra list på ena (eller båda) sidorna så att den kommer upp i jämnhöjd med väggen, men du slipper spackla och fixa din nya karm. Jag tror nog att jag hade gjort så om det finns en smalare karm.

Jag har satt upp rätt många dörrar och fönster med karmskruv och jag skulle säga att det är rätt lätt. Jag har faktiskt aldrig satt upp någon med karmhylsa, men när jag kollade lite på det nu, så tycker jag att det verkar ännu lättare. Så ta det du tycker verkar bäst. Båda funkar.

Innan jag kommenterar så lite uppdatering på väggen.

Renoveringsarbete på vägg med spacklade glipor och höjdskillnader, målarfog synlig.
Skapa konto
Vägg under renovering med spacklade glipor och höjdskillnader, och synlig målarfog.
Skapa konto

Vägg med spacklade glipor och höjdskillnader, målarfog syns vid hörn och takkant.
Skapa konto
Hörnet av en vägg som har blivit spacklad ojämnt med synliga glipor och höjdskillnader.
Skapa konto

Det slutade med att jag spacklade glipan och höjdskillnaden. Det blev sådär...
Vägghörn med spacklade glipor och höjdskillnader nära en eluttag och ledningar.
Skapa konto

Fog mot väggen och andra hörn när jag lessnade på att spackla hörn med remsa. Målarfog 12% flex... får hoppas pådet håller...
Väggspackling med synlig glipa och höjdskillnad vid ett hörn med mörkt trä och en trappa i bakgrunden.
Skapa konto
Spacklat område på vägg nära hörn med synlig höjdskillnad och fog.
Skapa konto

• Vägghörn med synlig spackling och höjdskillnad, samt en fog där vägg möter tak.
    Skapa konto
  • Vägg med spacklad glipa och höjdskillnad nära en ljusströmbrytare, ojämnt resultat med synlig fog.
    Skapa konto
  • Vägg i renoveringsprocess med spacklade glipor och höjdskillnader, parkettgolv synligt.
    Skapa konto
  • Närbild på en vägg med spacklad glipa och höjdskillnad, fog längs hörn och spår av spacklingsarbete.
    Skapa konto
  • Vägg under renovering med spackel på glipor och höjdskillnader, ojämnt fördelat med synliga remsor.
    Skapa konto
  • Gilla
Tswl
  • Laddar…
Tswl Tswl skrev:
Det blir bara 5-6mm från kanten på regeln i bästa fall? Då behöver du flytta hålet så som du ritade. De flesta karmar jag sett har hålen placerade så att de döljs när dörren är stängd, så det kanske ser lite mindre rent ut, men det är nog enda nackdelen jag kan se (förutom att det alltid gör lite ont i en när man ska borra eller såga i något som är helt nytt från fabrik).

När jag ser karmen på bilden ser det ut som att det skulle kunna finnas en smalare karm till samma dörr..? Då kan du få hålen mer centrerade på regeln. Då får du istället sätta dit en extra list på ena (eller båda) sidorna så att den kommer upp i jämnhöjd med väggen, men du slipper spackla och fixa din nya karm. Jag tror nog att jag hade gjort så om det finns en smalare karm.

Jag har satt upp rätt många dörrar och fönster med karmskruv och jag skulle säga att det är rätt lätt. Jag har faktiskt aldrig satt upp någon med karmhylsa, men när jag kollade lite på det nu, så tycker jag att det verkar ännu lättare. Så ta det du tycker verkar bäst. Båda funkar.
Så, det slutade med att jag borrade hål i karmen istället. Jag letade efter massa lister och det var ingen som hade exakta mått, och jag har inte en bordssåg för att kapa dem till rätt tjocklek, samt att, det är pilljobb. Pallade heller inte lämna tillbaka den för att sen köpa en ny smallare karm. Men det blev bra. Jag borrade ett pilorhål med en mall och sen lät jag karmborren följa pilothålet. Biltema har inte världens bästa karmborr, då den var lite... skev? Rak var den iaf inte. Men det gick.Sen var det bara att smäcka upp dörren med karmskruv. Jag lät snålheten och övermodigheten ta över. Ja... som du sa, enkelt. Nästan ingen justering i efterhand.

Process av att borra hål i vit dörrkarm med skruvdragare och borr, verktyg och träspån synliga.
Skapa konto

Då var det klart, finlir med foder och socklar, det får bli nästa år. Stort tack för handledning, hade nog inte riktigt fixat det inom vettig tid om det vore för din input. Det är jag tacksam för.

Kollage av sex bilder som visar olika steg i installation av en dörrkarm i ett hemmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
(y) Kul att det det gått bra! Ser ut att bli bra, det där.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.