Hej!

Vi närmar oss att gipsa på insidan av vårt hus som vi bygger. I garaget satte vi endast 1 lager med Ultraboard som är Knaufs fibergips med påstådda 30kg bärvikt på en skruv rakt in i gips utan plugg eller regel bakom.

Min fråga är: vågar man gå på att sätta den och enbart den inne i huset? Alltså utan osb bakom. Man sparar såklart mycket tid och pengar med de priserna som OSB har idag. Samtidigt så är vi lite negativa till att stänga in hela huset med limträskivor som inte är så hälsosamma. MEN kommer det räcka som bärighet och är den dräglig att spackla och måla på?

Vi tycker att det funkar bra i garaget. Den har betydligt bättre bärighet och mycket styvare och hårdare än gips men likväl så är det ett poröst material och om du drar skruven för hårt så borrar den sönder gipsen och skruven börjar vicka. Osb ter sig annorlunda.

tacksam för råd och erfarenheter!
Med vänlig hälsning, Johan

Man kan ju ha 2 lager gips istället för osb

• Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
Tackar! Menar du att 2 lager med vanlig gips skulle skapa tillräcklig bärighet el menar du att sätta Ultraboard bakom och vanlig gips efter det?

raveper raveper skrev:
Man kan ju ha 2 lager gips istället för osb
Tackar! Menar du att 2 lager med vanlig gips skulle skapa tillräcklig bärighet el menar du att sätta Ultraboard bakom och vanlig gips efter det?

Vad är det du planerar sätta upp?

J johanasgarde skrev:
Hej!

Vi närmar oss att gipsa på insidan av vårt hus som vi bygger. I garaget satte vi endast 1 lager med Ultraboard som är Knaufs fibergips med påstådda 30kg bärvikt på en skruv rakt in i gips utan plugg eller regel bakom.

Min fråga är: vågar man gå på att sätta den och enbart den inne i huset? Alltså utan osb bakom. Man sparar såklart mycket tid och pengar med de priserna som OSB har idag. Samtidigt så är vi lite negativa till att stänga in hela huset med limträskivor som inte är så hälsosamma. MEN kommer det räcka som bärighet och är den dräglig att spackla och måla på?

Vi tycker att det funkar bra i garaget. Den har betydligt bättre bärighet och mycket styvare och hårdare än gips men likväl så är det ett poröst material och om du drar skruven för hårt så borrar den sönder gipsen och skruven börjar vicka. Osb ter sig annorlunda.

tacksam för råd och erfarenheter!
Med vänlig hälsning, Johan
Ja, varför inte. Jag hade kört med endast ett lager Ultraboard.
Verkar betydligt smidigare än att hålla på med flera lager.

• Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
Enkelgipsväggar känns billigt.

raveper raveper skrev:
Enkelgipsväggar känns billigt.
Hur känner man det:thinking:
Går väl knappast att se med blotta ögat.

• Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Vad är det du planerar sätta upp?
Vet inte än men jag tycker inte om känslan av att ta i i underkant. Tänker att man allmänt vill klara att sätta upp lite allt möjligt under åren utan att vara osäker på om det håller. Hyllor, skåp, tv mm.

Känns mer stumt och gediget. Syns såklart inte.
Kan sätta upp det mesta.

• Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
P
Sätt spånskiva bakom gipset.

• Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
mowatom skrev:
mowatom skrev:
föredrar du spån före OSB?
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur känner man det:thinking:
Går väl knappast att se med blotta ögat.
Nej, det borde det ju inte!

P
Föredrar plyfa, idag är det väl samma pris eller tom lite billigare än OSB. Jag tycker dock spånskiva funkar mkt bra, det man ska tänka på är att förborra vid skruvning. Gör man inte det har skruven en tendens att trasa upp hålet till smulor. Borrar man drar en skruv bättre i spån än OSB (enligt mig iaf).

Kan ju spika råspont bakom istället för osb. Lite mer jobb men det är ju rätt kul att göra iaf.

• Gilla
johanasgarde
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.