Nu har jag försökt läsa på men känns som att det krävs några extra år i branschen eller några högskolepoäng till.
Jag håller på och bygger ut våran stuga på landet med 15m² och kommer till punkten där vi ska isolera.
Huset är ett litet ihopkok med spån på vissa delar och stenull/glasull på vissa delar.
Det sitter, inte på bilden dock, vindväv på stommen för att kunna stå emot regnet nu på hösten bättre och tänkte köra ångbroms på insidan.
Nu kommer vi till frågeställningen, funkar det att köra vanlig traditionell och billig stenull?
Det kommer inte vara uppvärmt, inte ens grundvärme när vi inte är där, så hur kommer fuktvandringen och daggpunkten vara när vi väl kommer dit och börjar elda.

• Utbyggnad av röd stuga med synligt trästomme och isolering under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet att cellulosa och träfiberisolering är ypperligt till detta men det är ändå 3 gånger priset. Vill inte heller skapa världens skönaste hotell för mössen som trivs i glasull.
Har hört att man inte ska plasta om man inte ska ha det uppvärmt jämt.

Hur tjock isolering blir det?

Vad gnagarna anbelangar så om du bygger som hus ska byggas, luft- och gnagartätt med rejäla mtrl så är det inga problem. :)

Tillbyggnaden är 120mm reglar och övriga huset är typ 95.
Tanken är att tilläggsisolera den när det panelas om

Då är det inte så tjock isolering. Det betyder att fukt relativt lätt kan vandra in/ut. Tidsfaktorn på hur snabbt fukt kan ventileras bort/torka ut från en konstruktion är avgörande för risken för mögel.

Mineralull tar inte upp vatten så det blir stommen/träreglarna och inner- resp yttervägg som gör det. Om konstruktionen inte är fuktspärrad så kan fukt vandra både in och ut ur väggen. Dvs om väggen blir fuktig så kan den torka ut både inåt och utåt. Det förutsätter en viss ventilation invändigt även när ingen är där.

Sedan beror det på hur mkt fukt som genereras invändigt. Det är direkt proportionellt mot antalet individer inomhus, samt matlagning, dusch och tvätt, samt då hur väl ventilationen fungerar.

Min uppfattning är att det bör fungera hyfsat med 15 cm mineralull, även om trä-/växtbaserad hygroskopisk isolering anses bättre. Förutsatt att fuktlasten inte är onormalt hög.

120 mm går bra att blåsa med cellulosa. Då får du en kompakt isolering utan glipor på köpet. Jag hade tidigare ett attefallshus med ångbroms och cellulosa. Stod kallt större delen av vintern utan till att det någonsin gick att känna tillstymmelsen tillsommarstugelukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.