Vi håller på att bygga ut och renovera vårt hus och har sedan april i år kört ett par olika projekt(badrum, ändring av planlösning osv) och skall nu gå igång med ett lite rejälare projekt där vi skall bygga ut huset bland annat.

Själv kan jag ganska lite om husbygge och renovering och tar givetvis hjälp av proffs så som byggare, VVS, elektriker och nu även arkitekt. En reflektion är att i samband med när man skall ta in offerter så dyker det upp ganska många byggtekniska frågor från hantverkarna. Har givetvis full koll på hur vi vill att slutresultatet skall bli men vägen dit ser jag lite som något jag inte direkt skall bestämma.

Är det vanligt att kunden(jag i detta fallet) skall i offertstadiet återkoppla gällande val av grund, hur infästningar skall hanteras och hur djupt det skall grävas? Eller är det här som konstruktören kommer in? Eller skall arkitekten svara på detta?

Själv kommer jag från IT och den digitala sidan men även här handlar det om någon sorts leverans och jag diskuterar aldrig de tekniska lösningar med våra kunder. Varför är detta mer relevant när det kommer till hus?

B
Du ska ju leva med konsekvenserna av dina val. Vissa val är ju dyrare men bättre. Då får ju du välja vad du föredrar.

När man bygger så optimerar man ju mellan pris kvalitet, hållbarhet/livslängd, praktiska, estetiska aspekter osv. Kunden måste ju kunna möta byggaren och ställa önskemål eller i alla fall diskutera för och nackdelar kring olika lösningar.

Undrar varför dina it kunder inte ställer krav på ditt arbete, det gör alltid vi när vi handlar upp it tjänster...

Visst du kan ha en konstruktör och en arkitekt, men du borde ha en viss koll själv, det är ju trots allt en av de största affärerna i ditt liv?

• Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Att diskutera pris, kvalité, livslängd, estetik osv och att jag sedan tar beslut har jag absolut inget problem med. Men om jag vill ha en tillbyggnad och får frågan av byggaren hur jag vill att infattningen mot befintlig byggnad skall vara så anser jag inte att det är min uppgift att läsa på och göra ett korrekt beslut utan att få mer information av byggaren.

Jag ser det som om jag skall leva med konsekvenserna så så skall inte jag ta beslut om byggteknik ur något annat perspektiv än pris, kvalité, livslängd, estetik osv.

Tror att det handlar om lite var man drar gränsen gällande kravställning från kunden. Jag väljer och placerar gärna fönster men vilken teknik som skall användas för att montera dem bryr jag mig inte om.

Och för att vara tydlig med IT-jämförelsen. Att fråga mig om byggteknik utan att ge mig alternativ är som om jag skulle fråga mina kunder om de vill att vi bygger i Javascript/Open Source eller .Net. Eller om de vill köra Typescript eller otypat javascript. Vilket är helt orimligt och ointressant för alla mina kunder.

Teknik i byggsammanhang har nog en mer fysisk betydelse än i IT-världen. När det gäller nybyggen talar vi om livslängder på 100 år. När det gäller ett så stort projekt som en tillbyggnad tycker jag att det är rimligt att du som beställare har fått ta ställning till ev viktiga vägval. Det är också konstruktörens och arkitektens uppgift att beskriva dem för dig.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.