Hej!
Vi ska fixa iordning ett rum i källaren (det är dränerat, isolerad platta med golvvärme osv så åsikter om rum i källare undanbedes)
Rummet är ca 5m långt och 3m brett, två väggar är murad yttervägg, en vägg tegelvägg och den sista vägen ska byggas upp för att gränsa av mot en "korridor"
Mina alternativ är antingen att bygga en innervägg med stålreglar, isolera med stenull och sen osb + gips, ha en luftspalt på ca 5cm eller putsa väggen.
Försvårande omständigheter är att det går avloppsrör från toan som jag tänkt bygga in (fördel reglad vägg?) Eldragningen är minimal så jag antar att jag kan dra VP-rör innan jag putsar eller i stålreglarna så där är det väl marginell fördel till reglad vägg igen.
Jag räknar med att göra allt jobb förutom elkoppling själv så detta gäller alltså endast material och inte arbetskostnaden.
Vi försöker komma undan så billigt som möjligt då vi ska göra iordning andra våningen och fasad + tak men pga tillökning i familjen snart så behöver vi få till ett rum så fort som möjligt. Vad tror ni blir det mest kostnadseffektiva valet?