5 622 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Dryga ut betongen
Sida 1 av 2
Jag planerar att bygga en ram att placera ett tunnelväxthus på. Växthuset är 3x8 meter.
Tänkte bygga en gjutform 20x20 cm b/h runtom. Skulle det funka att fylla denna form med t ex16/32 eller 32/64 makadam (samt armeringsjärn) och vibrera ner betongen, alt. varva betong/makadam/vibrering för att spara arbete och pengar?
Tänkte bygga en gjutform 20x20 cm b/h runtom. Skulle det funka att fylla denna form med t ex16/32 eller 32/64 makadam (samt armeringsjärn) och vibrera ner betongen, alt. varva betong/makadam/vibrering för att spara arbete och pengar?
Betong innehåller redan sten. Vill man fylla volym kan man lägga i större stenar, men att försöka få ner det i makadam tror jag inte på. Men om du ska gjuta utan armering man man ”procenta” med sten undan för undan. Är det armerat blir det svårare.
Ja det sista är ju självklart, men kanske hade man klarat sig med betydligt klenare konstruktion som du säger. Utgick egentligen bara från storlek på lecablock men detta blir ju starkare oavsett.B BSOD skrev:
Med Procenta, menar du att varva? Blir inte det lite samma sak som jag skrev? Vad händer om man vibrerar samman betong med mindre stenar, försvagas betongen då? Större stenar hade ju blivit snyggt t o m. Får se om jag kan få ihop så det räcker.D Daniel 109 skrev:
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Jag tror du skulle tjäna mer på att minska ner på dimensionen på gjutningen istället för att procenta med sten. Om du minskar ner bredden och höjden till 15cm istället så går det i 495 liter betong istället för 880 liter. Då sparar du in nån tusenlapp.
Procenta med stenar är vanligt i äldre konstruktioner men på en så smal konstruktion så blir det inkluderat armering en del pusslande.
Gjöt man en grund/plintar för en lada eller plattan i ett stall så fanns det mer plats att vräka ner den sten som fanns. Gödselrännor och foderbord gör att konstruktionen i ett äldre stall ibland blev löjligt tjock och på en meter betong spelar det mindre roll var stenen hamnar. Kostnaden för cementen blev däremot betydande i jämförelse med gratis sten.
Om man vill köra på sten i en grund till ett växthus så skulle jag, om det finns drivor av sten, fundera på att mura men det bara för att det kan vara kul att testa. Betong och leca är mycket enklare.
Gjöt man en grund/plintar för en lada eller plattan i ett stall så fanns det mer plats att vräka ner den sten som fanns. Gödselrännor och foderbord gör att konstruktionen i ett äldre stall ibland blev löjligt tjock och på en meter betong spelar det mindre roll var stenen hamnar. Kostnaden för cementen blev däremot betydande i jämförelse med gratis sten.
Om man vill köra på sten i en grund till ett växthus så skulle jag, om det finns drivor av sten, fundera på att mura men det bara för att det kan vara kul att testa. Betong och leca är mycket enklare.
En 100år gammal tumregel jag fann i en bygghandbok var att man kan fylla ut med upp till 25% sparsten i grundmurar och sulor utan att tappa allt för mycket hållfasthet.
Men idag med billiga transporter så vete tusan om det skulle vara värt det...
Men idag med billiga transporter så vete tusan om det skulle vara värt det...
Min erfarenhet både från det jag blandat och gammal betong jag spräckt är att man kan dryga ut betongen fruktansvärt mycket. När jag blandat betong och det runnit ut en 4-5 cm tjock kaka på parkeringen har jag inte lyckas knäcka det med traktorgrävaren på 6 ton. Trots trycka med tänderna på skopan och bakdäcken i luften så har de inte blivit minsta spricka, mer än smågropar från tänderna. Fått lyfta upp den från sidan och sedan när de inte är stumt mot underlaget så knäcks den såklart enkelt. Så har du bra under så hade jag tordas fuska rejält.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Problemet är inte att de inte håller att procenta betongen. Det är ju ändå bara en sockel till ett växthus så det blir ju ingen större belastning på den. Men om du procentar för mycket så kommer kanske betongen ha svårt att rinna ut över allt med gjutsår som följd. Kan vara värt att ha i åtanke iaf.