5 678 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Bästa sätt att täcka över tegelvägg inomhus?
Hej!
Jag har en rå, rätt ojämn, tegelvägg i min lägenhet som jag skulle vilja sätta igen och måla med vanlig väggfärg men har svårt att hitta information om hur man bäst går till väga. Jag har så gott som noll erfarenhet av renovering och liknande arbeten men de alternativ jag kan tänka mig är att sätta gipsskivor på reglar alternativt att putsa väggen. Man kanske även skulle kunna bredspackla? Är det någon med erfarenhet av liknande arbeten som vet vilket alternativ som är att föredra, har några för/nackdelar som är bra att tänka på eller har något annan input?
Värt att nämnas är att jag troligtvis inte kommer att göra jobbet själv men jag skulle vilja ha ett hum om för- och nackdelar med olika alternativ innan jag kontaktar hantverkare.
Tack!
Jag har en rå, rätt ojämn, tegelvägg i min lägenhet som jag skulle vilja sätta igen och måla med vanlig väggfärg men har svårt att hitta information om hur man bäst går till väga. Jag har så gott som noll erfarenhet av renovering och liknande arbeten men de alternativ jag kan tänka mig är att sätta gipsskivor på reglar alternativt att putsa väggen. Man kanske även skulle kunna bredspackla? Är det någon med erfarenhet av liknande arbeten som vet vilket alternativ som är att föredra, har några för/nackdelar som är bra att tänka på eller har något annan input?
Värt att nämnas är att jag troligtvis inte kommer att göra jobbet själv men jag skulle vilja ha ett hum om för- och nackdelar med olika alternativ innan jag kontaktar hantverkare.
Tack!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej @cstj , välkommen till bygga Hus-forumet!C cstj skrev:
Om jag skulle gjort detta själv, så skulle jag reglat upp med t.ex 45x45 mm reglar, och lagt under där det behövs pga att murväggen är så ojämn.
Och sedan satt upp spånskivor och måla eller tapetsera.
(Är själv ovan att jobba med gips, men för den som kan är kanske gips bättre)
Men det beror naturligtvis på hur mycket av rummets djup du kan offra.
Jag tror dock att detta blir billigare (och lättare att göra själv) än att putsa.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Jag hade reglat och kört osb + gips, slipper man tänka på när man hänger upp saker på väggen.C cstj skrev:Hej!
Tack!
Alternativt bara gips om så önskas.
hade nog även funderat lite extra placering av brytare / tryckknappar mot den väggen om det är optimalt, kanske ev trappbrytare önskas för att tända belysning osv. Värt att ta in en elektriker om ev. Reglar sitter på plats för kanslisation/trådning.
Men vad vet jag.. inget proffs, kanske mer mot morran och tobias hållet
Klicka här för att svara