Totalt hjärnsläpp resulterade i att jag la första raden golvspån i linje med varandra, dvs alla skarvar är på samma linje, ca 7m i bredd.

Ska jag riva upp dem, ta smällen (ca 2500kr i golvspån jag måste slänga) och göra rätt, eller fortsätta från mitt nya utgångsläge, fast lägga dem korrekt dvs omlott?

MVJK MVJK skrev:
Totalt hjärnsläpp resulterade i att jag la första raden golvspån i linje med varandra, dvs alla skarvar är på samma linje, ca 7m i bredd.

Ska jag riva upp dem, ta smällen (ca 2500kr i golvspån jag måste slänga) och göra rätt, eller fortsätta från mitt nya utgångsläge, fast lägga dem korrekt dvs omlott?
har du alla skarvade på bjälklaget är de väl inga problem? Om inte kan du får fälla in en kortling under alla och skruva till ?

Såhär ser det ut. De slutar mellan förbi närmaste golvbjälklag. Så jag kanske jag såga 22mm djupt med cirkelsågen över närmaste golvbjälklag och sedan fortsätta fast med omlott läggning. Vad tror du om det kontra riva allt och börja om?
Underkonstruktion för golv med träreglar och isolering i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske bäst att göra som du skrev, ta cirkelsågen och såga ett rakt snitt över närmsta bjälklags regel. Onödigt att riva upp allt!

Är den spårade golvspånen tillräckligt bärande för att skarvas i luften? Har lagt nästan 70kvm hemma men la vanlig golvspån först just pga bärigheten

L Lechuza skrev:
Kanske bäst att göra som du skrev, ta cirkelsågen och såga ett rakt snitt över närmsta bjälklags regel. Onödigt att riva upp allt!

Är den spårade golvspånen tillräckligt bärande för att skarvas i luften? Har lagt nästan 70kvm hemma men la vanlig golvspån först just pga bärigheten
Ja de är bärande om de perforerade kanterna limmas ihop. Men det förutsätter att jag lägger allt omlott, vilket jag kommer göra nu efter jag korrigerat misstaget :-)

Stort tack! Smått panikslagen när jag tänkte att jag behövde riva ut allt och börja om, men om de är skarvade på en regel bör det vara ”ok”

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.