Jag vill få en bättre lösning för skärmtaket till carporten där stolpen plockas bort och tänker att man kan lösa det med en balk. Denna stolpe vill jag få bort:
3D-ritning av en carport med markerad stolpe som användaren föreslår att ta bort och ersätta med balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av carport med markerad stolpe och synlig balk för diskussion om byggkonstruktion.
Skapa konto

Tänker att det borde gå att göra en sådan här lösning istället där man även gör den nuvarande synliga balken infälld istället?
3D-modell av en carport med måttangivelser för befintlig stolpe och balkkonstruktion.
Skapa konto

Tror ni det går? Vad behöver man ha för balk som ersätter stolpen?

Jag glömde skriva att det gäller Stockholm när det kommer till snözon.

BirgitS
Det blir ju typ som en balkongkonstruktion och då handlar det ju mycket om infästningen av balkonggolvet, typ att balkongbalkarna går långt in i bjälklagret.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ja det stämmer ju att det blir som en balkong i konstruktion :)

Har försökt att leta upp dimensionen som behövs för bjälken men utan framgång. Förrådet är 3,5 meter och överhänget är 2,2 så jag hoppas det finns en limmträbalk i standard som klarar detta? Något som vet hur man räknar detta?

Letat och letat men hittar inget om laster.

Någon som har ett hum om vad man behöver för limträbalk?

Hur är taket fäst i väggen idag? Om taket är byggt efter huset dvs bara spikat i bandelen och möjligen bjälkar bakom ser jag inte att din lösning skulle hålla. Möjligen om du hade en balk som gick 45 grader från typ mitten av taket och fäste längre ner på väggen i en regel men annars tror jag du får för stort vridmoment.

Edit: ok kanske förstod din intention bättre nu, om du tar en balk och låter den gå in i garaget och fäster den lägst väggreglarna där så att säg 1/3 av balkens längd är på utsidan och håller upp taket samt att den få extra stag under sig så att upphängningen bara parerar vridmomentet men inte tyngden av tak o balk lär det gå fint. Är det mycket snö på det lilla taket lär det vara det på det stora med så det finns en bra motvikt och ingen risk att rotationen på balken skulle lyfta bakre delen av garaget :) (lär inte hända ändå)

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack! Det är inte byggt än så det är planering som gäller nu.

Såhär tänkte jag att den går in i förrådet. Sedan tänker jag att man fäster bjälklaget till förrådet i limträbalken med balkskor då bjälklaget är vinkelrätt mot limträbalken. Det borde funka tycker jag.

Tänkt anlita konstruktör för dimensionering för att vara säker men onödiga pengar om ni som har mer kunskap redan ser att det inte kommer funka :)

Såhär menar jag med limträbalken. Den främre vinkelräta balken får vila på en stolpe i väggen och fäst i limträbalken.

3D-rendering av planerad limträbalk och bjälklag för anslutning till ett förråd.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.