É
Jag ska ha en dörröppning av lecablock nära yttervägg och behöver då en pelare enligt bild. Kan man mura en pelare så här eller finns det bättre metoder?

Leca block är ihåliga så där kan man sätta armeringsjärn och hälla i betong hela vägen vilket borde bli rejält stabilt. Men tror det blir rätt dålig isolering för då blir det endast 50mm fasadskiva utanpå för att liva med trästommen som också har det utanpå. Å andra sidan så kommer raden längst ner också bara ha 50mm cellpalst utanpå så på det stora hela kanske en pelare inte påverkar totala isoleringen så mycket?

Det finns Isoblock pelarblock som då blir lite bättre isolering men då kan jag inte armera på samma sätt utan endast korta bitar horisontellt. Dock kommer det inte vara några laster på detta mer än att jag tänkte den kunde samverka med trästommen så det blir stabilt.
https://www.se.weber/leca/lecar-isoblock-20/lecar-isoblock-20-30-pelarblock

Ska jag köra Leca ihåliga block med armering+betong, eller isoblock, eller något helt annat?
I konstruktionsritningen är det gjort en stålbalk över dörröppningen och sedan en stålpelare ner men det finns inte längre något behov av stålbalk där så jag hade gärna sluppit hålla på med det.

3D-modell av en byggnads hörnparti med mätningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

É
Nu har jag kommit fram till att jag minskar ner bredden till 20cm istället och kör ihåliga block som jag då kan armera och gjuta så det känns stabilare. Då får jag plats med ytterligare 5cm utanför pelaren, alltså 5+5cm totalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.