Medlem
· Norrbotten
· 92 inlägg
Håller på bygga ett orangeri. Blir 5x6m och står på en murad grund.
Ungefär så här kommer slutresultatet se ut.
Men vi är osäkra på exakt hur mycket panel det kommer bli. Det kan hända att det blir fler fönster upptill på gavlarna.
Just nu ser det ut så här:
Vad som oroar mig lite är stabiliteten i byggnaden när man tar bort strävor och dyl.
Som jag förstår det så är det just panel på utsidan och väggklädsel på insidan som stabiliserar en byggnad, även kallat skivverkan(?).
På insidan har vi inte bestämt vad vi ska ha på väggarna än. Kan ju försöka sätta både skivmaterial och panel på de få ställen där det får plats.
Men kommer det räcka?
Eller bör man stabilisera på ytterligare sätt?
Hur i så fall?
Ungefär så här kommer slutresultatet se ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vi är osäkra på exakt hur mycket panel det kommer bli. Det kan hända att det blir fler fönster upptill på gavlarna.
Just nu ser det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad som oroar mig lite är stabiliteten i byggnaden när man tar bort strävor och dyl.
Som jag förstår det så är det just panel på utsidan och väggklädsel på insidan som stabiliserar en byggnad, även kallat skivverkan(?).
På insidan har vi inte bestämt vad vi ska ha på väggarna än. Kan ju försöka sätta både skivmaterial och panel på de få ställen där det får plats.
Men kommer det räcka?
Eller bör man stabilisera på ytterligare sätt?
Hur i så fall?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Spontant så ser det lite ostabilt ut. Om det inte går att göra fler täta partier så kan det vara en idé att använda vajer som stabiliserande kryss på väggarna, dessa stör ju inte när de ligger i fönstren.
Jag funderar lite på takstolarna, är det någon som räknat på dessa?
Jag funderar lite på takstolarna, är det någon som räknat på dessa?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Ja det behöver snedsträvor eller annat i hörnen.
Finns utrymme för att skruvlimma plywood på ut och insida i hörnen och på alla platser där det inte finns fönster så borde det räcka.
Snedsträvor som förbinder takstolarna är bra, men ni ska kanske ha skivmaterial där?
Kontakta gärna en konstruktör om ni är fortsatt osäkra.
/W
Ja det behöver snedsträvor eller annat i hörnen.
Finns utrymme för att skruvlimma plywood på ut och insida i hörnen och på alla platser där det inte finns fönster så borde det räcka.
Snedsträvor som förbinder takstolarna är bra, men ni ska kanske ha skivmaterial där?
Kontakta gärna en konstruktör om ni är fortsatt osäkra.
/W
Medlem
· Norrbotten
· 92 inlägg
Jag har försökt dimensionera så gott jag kunnat med träguidens verktyg.Oldboy skrev:
Kom fram till att 45x220 borde funka.
Det kanske syns dåligt på bilden men underramen är av gamla stockar som har suttit i en lagård jag rivit.
Här inringat i rött.
Logga in
Skapa konto
Eller tänker du att man även borde ha en hanbjälke?(om jag nu googlat mig fram till rätt namn)
Det där blir fint.
Eftersom det var gammalt grånat virke tänkte jag att det kanske bara var tillfällig förstyvning.
Då kommer taket och väggarna att hålla.
Sedan behövs ju då snedstag eller motsvarande mest överallt för att vindstabilisera.
Traditionella snedstag i trä tar både tryckande och dragande krafter. Dock kommer de otvetydigt att synas i ett växthus. Då är det viktigt att de blir symmetriska. Är man form- och stilsäker så kan det förmodligen rent av gå att göra dem till något som förhöjer designen av växthuset.
Stålvajrar är diskreta, men det är viktigt att få infästningspunkterna korrekt förankrade.
Skivverkan med plywood är nog också bra, om de blir tillräckligt breda, samt placeras på alla väggar och takhalvor.
Edit: Det går naturligtvis också bra att göra hybridlösningar.
Eftersom det var gammalt grånat virke tänkte jag att det kanske bara var tillfällig förstyvning.
Då kommer taket och väggarna att hålla.
Sedan behövs ju då snedstag eller motsvarande mest överallt för att vindstabilisera.
Traditionella snedstag i trä tar både tryckande och dragande krafter. Dock kommer de otvetydigt att synas i ett växthus. Då är det viktigt att de blir symmetriska. Är man form- och stilsäker så kan det förmodligen rent av gå att göra dem till något som förhöjer designen av växthuset.
Stålvajrar är diskreta, men det är viktigt att få infästningspunkterna korrekt förankrade.
Skivverkan med plywood är nog också bra, om de blir tillräckligt breda, samt placeras på alla väggar och takhalvor.
Edit: Det går naturligtvis också bra att göra hybridlösningar.
Klicka här för att svara